30th November 2010, 19:14
|
Registered User
|
|
|
|
Zoals Wim voor mij al zei is de consumptie van alcohol in onze samenleving compleet aanvaard, en ik zie ook niet in waarom dat anders zou moeten zijn. Ik denk nog niet dat het drankgebruik van de gemiddelde Belg zo groot is dat er op de “nood knop” gedrukt moet worden.
De cijfers die ik in het artikel las vond ik toch een beetje misleidend.
Volgens het onderzoek is er spraken van een “gematigd drankgebruik” indien je als man niet meer dan 21 glazen drinkt, en als vrouw niet meer dan 14 per week.
In mijn mening spreken we zeker en vast over een drankprobleem indien een man minstens 3 glazen per dag (dus 21 per week) moet kunnen drinken om zichzelf zo goed te voelen of niet kan functioneren zonder.
Maar studenten of werknemers die enkel in het weekend uitgaan en zo in de loop van vrijdag avond tot zondag avond 21 glazen drinken en vervolgens geen druppel alcohol nodig hebben tijdens de school- werkweek vind ik absoluut geen probleem.
Met de titel van het artikel kan ik niet echt in discussie gaan, aangezien er voldoende Belgen bestaan met drankproblemen die zichzelf daardoor schade toebrengen.
Maar op een getal te plakken om wat matig en overmatig alcoholgebruik is vind ik een beetje uit de lucht gegrepen.
|