Enkele post bekijken
Oud 29th November 2010, 00:00
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User

Ik ben een beetje geschokt dat het aantal sterfgevallen door tweedehands rook zo hoog ligt.

Het is weliswaar geen misdaad om te roken, en ja de rokers “vergiftegen” (vond ik persoonlijk een beetje een cru woord) hun medemens. Maar om je uitgaan, je vriendenkring, je hobby’s, … te beperken naar alleen niet-rokers vind ik ook absoluut geen keuze.

In sommige situaties (specifieker – het uitgaansleven) weet je dat er gerookt word en indien je hier geen slachtoffer van wilt worden moet je je drankje maar mee naar buiten nemen ? of gewoon helemaal niet uitgaan ?
In meer persoonlijke situaties (thuis, in de auto, ..) kan dit makkelijker verhindert worden, zo ervaar ik persoonlijk dat zo goed als alle rokers zullen vragen of het “oke is” om een sigaret op te steken. Hoewel ik zelf nooit nee zeg (en dat is volledig mijn eigen keuze) kan ik niet inzien dat er een probleem zou ontstaan moest ik dit wel zeggen.

Dus indien we ons uitgaansleven willen behouden worden we inderdaad slachtoffer van tweedehands rook, en dit zal altijd een probleem blijven zijn indien ze geen algemeen rookverbod leggen of consequenter zijn in controleren van al bestaande rookverboden (want hoewel er in sommige horeca zaken niet gerookt mag worden ondervinden we denk ik allemaal dat dit zeker nog wel gebeurt).

Persoonlijk heb ik geen probleem met mensen die rondom mij roken (en nee ik ben zelf geen roker), maar kan zeker wel inzien dat andere hier een probleem mee hebben. En na te lezen dat er jaarlijks zoveel mensen aan sterven is het inderdaad misschien wel tijd dat er iets aan gedaan word. Tot grote spijt van de rokers onder ons.
Met citaat antwoorden