Enkele post bekijken
Oud 28th November 2010, 17:22
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User

Geschiedenis leren met de hulp van Youtube

Geschiedenis leren met de hulp van Youtube
zondag 28 november 2010
Auteur: bvb

Het Youtube-kanaal van History Teachers
Een aantal Amerikaanse geschiedenisleerkrachten heeft een originele manier gevonden om hun lessen een beetje op te vrolijken.
De leerkrachten openden in april 2008 een Youtube-kanaal waarop ze sindsdien tientallen video's publiceerden van bekende muzieknummers waarvan de tekst herschreven is in functie van een thema uit de geschiedenislessen.

Het nummer Bad Romance van Lady Gaga werd bijvoorbeeld bewerkt tot een fraai overzicht van de Franse Revolutie, terwijl Seven Nation Army van The White Stripes de soundtrack vormt bij een portret van Jeanne D'Arc.

Andere nummers die gebruikt worden zijn onder meer Vogue van Madonna (over de Chinese dynastieën), Creep van Radiohead (over de Minoïsche cultuur), Money, Money, Money van Abba (over Henry VIII) en Personal Jesus van Depeche Mode (over de vikingen).

Het Youtube-kanaal van History Teachers: http://www.youtube.com/user/historyteachers

Bron: De Standaard

Ik vind dit echt een heel leuk initiatief. Het maakt de leerstof heel aanschouwelijk en amusant voor de leerlingen. Zo'n filmpje lijkt mij de ideale afsluiter van een bepaald thema, het vat de leerstof goed samen en zorgt ervoor dat de leerlingen het beter onthouden. Hoewel de filmpjes in het Engels zijn lijkt het mij geen probleem om ze ook in onze lessen hier te gebruiken, dankzij hun toegankelijkheid zullen de leerlingen er een hoop kunnen uithalen.
Met citaat antwoorden