Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th November 2010, 17:18
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Edegem wil taks voor bestuurders van buiten de gemeente

Edegem wil sluipverkeer in een grote woonwijk bannen door autobestuurders van buiten de gemeente te laten betalen. Zowel mobiliteitsorganisatie Touring als staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) verwerpen het plan. Ook de VAB is er niet voor gewonnen.

Schepen van Verkeer Mia De Schamphelaere, voormalig parlementslid van CD&V, spreekt in enkele kranten over 'een vorm van rekeningrijden'. Met een speciaal camerasysteem dat nummerplaten met identiteitsgegevens verbindt, zouden inwoners en niet-inwoners van Edegem gescheiden kunnen worden.

Voertuigen met nummerplaten die niet op de lijst met onder
meer buurtbewoners voorkomen zouden moeten betalen als ze door de Collegewijk, één van de grootste woonwijken in de Antwerpse randgemeente, rijden. Voor familieleden, vrienden en leveranciers kan een uitzondering worden gemaakt.

Touring noemde het initiatief vrijdag totaal misplaatst. De mobiliteitsorganisatie spreekt over een onaanvaardbaar precedent dat de hele discussie over rekeningrijden op de helling zet.

'Juridische problemen'

De organisatie noemt het ondenkbaar dat elke gemeente die overlast heeft van sluipverkeer een eigen betaalsysteem zou gaan invoeren om dat tegen te gaan. Ze meent dat een reglement waarin Edegem de eigen inwoners bevoordeelt voor juridische problemen kan zorgen.

Ook mobiliteitsclub VAB is niet enthousiast. Sluipverkeer moet aangepakt worden, maar er zijn andere manieren, zo luidt het.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) loopt ook niet warm voor het initiatief. Zijn kabinet noemt de plannen niet opportuun en juridisch niet rijp en meent dat er andere manieren zijn om sluipverkeer aan te pakken, zoals de weginfrastructuur aanpassen, een verbod instellen of de snelheid verlagen.

Volgens de woordvoerder van Schouppe is het niet opportuun om in een verstedelijkt gebied als Vlaanderen wijk per wijk een tolheffing in te voeren. Het plan van Edegem roept ook juridische vragen op. De toegang tot de kentekendatabank is immers strikt gereglementeerd.

Bron: De Knack., Edegem wil taks invoeren voor bestuurders van buiten de gemeente., (26 november 2010).

Mening:
Dit vind ik echt een ondoordacht initiatief. Het is toch bijna onmogelijk om van elk gezin dat in Edegem komt, te weten ofdat ze naar familie/vrienden komen. Hoe kan je dit natrekken? Iedereen kan toch zomaar zeggen wat men wil. Als dit dan ook nog een de taak van de politie zou zijn, dan doen ze helemaal onnuttige dingen zoals boetes schrijven die toch niet meetellen omdat de flitspalen niet geupdatet zijn.
Het kan toch niet dat gemeenten -zeker van de beperkte omvang van Edegem- op eigen houtje allerlei tol gaan heffen om sluipverkeer te bemoeilijken. Dat zal de gemeentelijke kas wel enigszins spijzen, maar het is behoorlijk straf dat men inwoners van de gemeente en toevallige passanten aldus gaat discrimineren; het lijkt me sterk dat dit voorstel de kritische blik van een hogere gerechtelijke instantie zou kunnen weerstaan. Niet verwonderlijk dat mevr. MDS gebuisd is als senator en nu op gemeentelijk niveau moet uitbollen.
Dit is al net hetzelfde als die tractiecontroles, je wordt geflitst als je boven de 3,5t bent met de vrachtwagen. Maar als je er woont, dan moet je er telkens voorbij en dan krijg je de boete in de bus. Zelfs de inwoners kunnen ze nog geen uitzonderingen voor maken en/of traceren. Laat staan dat ze vrienden en/of familie kunnen toelaten zonder te betalen.
Met citaat antwoorden