27th November 2010, 16:13
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door nelleke.aerts
Bovendien gebruiken jongeren (én hun ouders) de zogenaamde leerstoornis vaak als een excuus.
|
Volledig mee eens. Het lijkt wel alsof het onderwijs aan het evolueren is naar een 'excuus- onderwijs'. Mijn mening is dat leerkrachten ( en de ouders) elke leerling die problemen heeft met leren/lezen/schrijven, moet helpen in de mate van het mogelijke. Daarvoor moeten deze problemen nog niet uitdrukkelijk op een papiertje worden neergeschreven.
Ik vind trouwens dat die leerstoornis- attesten vies neigen naar een pedagogisch pessimisme binnen het onderwijs:
"Hij kan dit niet want hij heeft dyslexie"
in plaats van
"Hij kan dit nog niet".
Ik begrijp dat men eerst de oorzaak moet zoeken vooraleer men met efficiënte oplossingen kan komen maar zijn die leer- stoornissen wel de echte oorzaak? Dat is een vraag die men zeker moet durven stellen.
Ik bekijk het echter niet zwart- wit. Ik kan best aannemen dat er leerlingen zijn waarbij de stoornis niet op te lossen valt. Het is dan ook deze groep dat het slachtoffer is van de minimalisatie en het relativisme van het begrip leerstoornis.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid. A. Einstein
|