Enkele post bekijken
  #2  
Oud 25th November 2010, 15:25
jonathan.bruyninckx jonathan.bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Dit is eigenlijk wat iedereen al een tijd wist maar niet echt in cijfers concreet uitgedrukt is. Het is ook niet verwonderlijk dat er een enorme daling van kerkgangers is, dit om verscheidene redenen.
Ten eerste is er het belang van de Kerk in het leven van de mens. Tegenover 30 jaar geleden is deze enorm verminderd. Mensen voelen zich ook niet langer verplicht om naar de kerk te gaan.
Ten tweede is er volgens mij zeker de tijdsindeling van de mensen die enorm veranderd is. Mensen hebben meer stress, gaan meer bezig zijn met carrière en hebben zoiezo een drukker leven. Tijd om naar de kerk te gaan valt hierdoor weg.

Sinds de pedofilieschandalen in de Kerk zijn uitgekomen denk ik dat er toch wel een vermindering van kerkgangers zal komen. Je hoort ook van mensen die zich laten ontdopen, wat bij mijn weten vroeger nooit of bijna nooit het geval was. Ik wist niet eens dat dit mogelijk was.
De oudere mensen gaan hun geloof niet willen opgeven, maar binnen enkele generaties zal het aantel kerkgangers toch dicht tegen de nul zitten denk ik.
Met citaat antwoorden