Enkele post bekijken
Oud 25th November 2010, 01:36
jurgen jurgen is offline
Registered User

Citaat:
Ik zie Vlaanderen eerder de stekker eruit trekken dan Wallonië. Want als Wallonië dit doet, gaan zij de zwarte piet krijgen van het mislukken van België en dat willen zij zichzelf en hun geloofwaardigheid niet aandoen.

Je kunt de politiek verwijten dat ze niet dicht bij de mensen staan (terecht waarschijnlijk), maar als de meerderheid van de Vlaamse bevolking nog niet wil dat België ophoudt te bestaan gaat dit volgens mij ook niet gebeuren. Dat zou als het ware een ondemocratische beslissing zijn.

Citaat:
Qua sport is het misschien redelijk onbelangrijk, maar wat gaan Justine Henin, Kim Clijsters, Tom Boonen, ... allemaal doen om in een erkend land met een erkende olympische/voetbal/wielrenners...-organisatie zitten? Voor niet-sporters redelijk onbelangrijk, maar voor de topsporters zelf?

Ik denk niet dat men van de ene op de andere dag identiteitsloos is. Er zal wel een soort overgang zijn. Voordat er regelingen zijn getroffen omtrent bv. sport zullen ze gewoon als Belg blijven meedoen (bv. bij voetbal) en pas daarna als Vlaming of Waal.

Citaat:
Appelen moeten niet met citroenen vergeleken worden. Een gemeente is niet hetzelfde als een land en zeker niet een land als België met taalgrenzen, faciliteitengemeenten, Brussel, ...

Die taalgrenzen, faciliteitengemeenten,etc. hebben niet meteen invloed op de EU en zijn beslissing om al dan niet in Brussel te blijven. Enkel het feit dat er geweld gebruikt wordt of andere zaken die voor de EU niet door de beugel kunnen, zouden dat in mijn ogen kunnen veroorzaken. Een land splitsen is niet ongrondwettelijk en in theorie zou dit geen enkele aanleiding kunnen geven om weg te gaan uit Brussel (wat natuurlijk ook maanden/jaren in beslag zou nemen).

Citaat:
Maar ik begrijp dat er voor- en tegenstanders van een gesplitst België zijn, maar mijn standpunt blijft dat dit technisch haalbaar is, maar in de praktijk nooit verwezenlijkt kan worden.

Begrijpelijk, het is dan ook een groot en ingewikkeld proces en zeker in ons land, maar dat het in de praktijk nooit verwezenlijkt kan worden daar ben ik het niet mee eens. Het zal veel tijd in beslag nemen, ongetwijfeld, maar dat het niet uit te voeren is, is nog iets anders. Het ene deel kan het andere niet verplichten om een land te blijven vormen.
Met citaat antwoorden