24th November 2010, 12:56
|
Registered User
|
|
|
|
Ethisch gezien is dat natuurlijk 'over the top'. Anderzijds moeten we echt wel kritisch zijn met het vertrouwen dat wij stellen in de media. Ik vind het nogal pretentieus dat we zomaar een oordeel durven vellen over heel dit verhaal. "De pesters moeten een zware straf krijgen, opgesloten worden voor jaren, opgenomen worden in een instelling, etc." We weten hoogstwaarschijnlijk niet eens het hele verhaal, waarbij komt dat we niet eens zeker zijn of het verhaal dat wij te horen krijgen via de media wel juist is.
Ook moeten we genuanceerd oordelen over de straf die de 'pesters' moeten krijgen. Iedereen heeft al wel eens gehoord van het experiment van Zimbardo in de Universiteit van Stanford waarbij er een fictieve gevangenissituatie werd opgezet. Het gedrag dat de bewakers stelden was volledig psychologisch en vooral sociaal te verklaren. Hebben zij een straf gekregen voor het feit dat zij de gevangen mishandelden? Neen, natuurlijk niet. Dit zou gewoonweg niet helpen. Dit geldt ook voor de mensen van MACtac. Hen straffen voor de 'kracht van de sociale situatie'? Ik heb er mijn twijfels over of dat wel zinvol is.
|