23rd November 2010, 23:36
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
|
|
Ik vraag mij af of het veel verschil zou maken. Is de godsdienst die op heden in scholen gegeven wordt nog wel echt 'gods'dienst?
Er zijn al zo veel levensbeschouwelijke onderwerpen opgenomen in het vak. Zo weet ik bijvoorbeeld uit ervaring dat wij in het middelbaar onderwijs verder keken dan de godsdiensten, door ook maatschappelijk actuele onderwerpen te belichten zoals Abortus, Euthanasie en Autisme.
What's in a name zou ik zeggen.
Daarnaast opteer ik er toch voor dat leerlingen enigszins onderwezen worden in de verschillende godsdiensten, of dat nu katholiek onderwijs is of gemeenschapsonderwijs.
Godsdienst is namelijk nog altijd zeer actueel, meer dan ooit zou ik zeggen. In deze multiculturele samenleving is het enorm belangrijk dat men min of meer weet waar zijn/haar buurman zich mee bezig houdt.
Op die manier neemt men ook verschillende angsten weg naar mijn mening. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn grootmoeder wonende te Antwerpen een enorme angst koestert jegens islam. Maar dit komt door het feit dat ze er niets over weet. Het onbekende is beangstigend.
Dit geldt echter niet alleen tegenover islam, maar ook tegenover Christendom. Hoewel wij allemaal tot Christen gedoopt zijn, zijn wij bang van onze eigen godsdienst. Jongeren keren zich af van alles wat nog maar de benaming 'God' oproept. We willen er liefst zo weinig mogelijk mee te maken hebben. Waarom? Omdat we naast de klassieke deugden en zonden er vrijwel niets over weten.
|