23rd November 2010, 23:22
|
Registered User
|
|
|
|
Een pilletje om het verleden te vergeten.
In eerste instantie zou ik denken dat dit een heel goede zaak zou zijn voor mensen die een traumatische ervaring achter de rug hebben. Het zou hen zeker kunnen helpen om verder te gaan met hun leven. Bovendien zou het leven er alleen maar gemakkelijker op worden. Niemand heeft nog problemen want alle nare ervaringen worden toch gewist.
Toch ben ik ervan overtuigd dat zo'n 'wondermiddel' heel wat vragen oproept. Hoe kan zo'n pilletje nu weten welke ervaring gewist moet worden? Is dat allemaal wel gezond? Kunnen dan ook andere elementen gewist worden?
Zelf denk ik toch dat je als mens, hoe moeilijk we sommige momenten ook kunnen verwerken, moet leren om alles een plaats te geven en dat we uiteindelijk verder moeten gaan met ons leven. Ik weet dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Sommige ervaringen zijn gewoonweg te erg en te pijnlijk om ze te kunnen vergeten. Toch denk ik niet dat dat door middel van een pilletje allemaal op te lossen is.
Daarenboven moeten mensen leren uit het verleden. Mensen maken immers fouten en het is dan aan hen om daaruit te leren. Veel dingen die we in ons leven meemaken hebben een invloed op de persoon die we uiteindelijk worden. Wanneer er elementen uit jouw leven gewist worden kan je persoonlijkheid nooit volledig tot ontwikkeling komen. Alles wat je meemaakt maakt je immers tot wie je bent.
Volgens mij is dit pilletje toch niet zo efficiënt als het lijkt.
|