Enkele post bekijken
Oud 23rd November 2010, 16:52
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Wat krijgen we als dit wordt uitgevoerd?
--> Alle leerlingen krijgen een zicht op verschillende levensbeschouwingen + sociaal belangrijke thema's.
--> De leerlingen/ouders die wensen dat hun kinderen onderwijs krijgen in een levensbeschouwing kunnen dit eventueel op zaterdag of zondag aanbieden.

... Ontdek ik bij dit laatste iets joods? ... Ontdek ik bij dit laatste iets protestants? ... Ontdek ik bij dit laatste iets islamitisch? ...

Ontdek ik nu dat het katholicisme één van de weinige godsdiensten is waar men tijdens de erediensten de kinderen en jongeren geen eigen aangepast programma aanbiedt?

Ik onlangs zelf te peinzen over deze stelling en vond het op zich nog geen fout idee. Want, sorry godsdienstleerkrachten, maar de godsdienst van tegenwoordig is alles behalve katholieke godsdienst! Ik hoor leerlingen die hun bijbel voor het eerste gebruiken in het 4de middelbaar!!! HOE KAN DAT? Als je liever lesgeeft over alle religies en over sociale thema's zoals homoseksualiteit, euthanasie... dan moet je godsdienst niet langer godsdienst laten zijn maar gewoon ''levenbeschouwing''. We moeten daar niet belachelijk over doen, dat is godsdienst op dit moment toch een beetje in mijn ogen.

Dus waarom dan niet de naam aanpassen aan de werkelijkheid? En mensen die godsdienst belangrijk vinden, die kunnen dat thuis geven of in de eredienst die zij volgen. Want misschien in mijn ogen hoort godsdienstles daar thuis en niet zozeer in een school.