Het Witte Huis heeft de aanval van Noord-Korea op een Zuid-Koreaans eiland sterk veroordeeld. Ook Rusland en China waarschuwen voor een escalatie van het conflict tussen de twee landen.
De aanval van Noord-Korea op een Zuid-Koreaans eiland leidt tot heel wat ongerustheid bij de landen die betrokken zijn bij het zeslandenoverleg over de nucleaire situatie in Noord-Korea. De Verenigde Staten roepen Noord-Korea op om de "oorlogszuchtige actie" te stoppen.
Rusland waarschuwt voor een escalatie van het conflict tussen de twee landen. "Het is belangrijk dat het incident niet leidt tot een escalatie van de huidige situatie", gaf een bron bij het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken aan.
Ook China is ongerust over de situatie. "We hopen dat de betrokken partijen zullen reageren op een manier die zal bijdragen aan de vrede en stabiliteit op het Koreaanse eiland", zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken.
De Japanse premier Naoto Kan heeft zijn ministers gevraagd om zich op "elke mogelijke gebeurtenis" voor te bereiden.
Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._reacties_korea
Eigen mening:
Ik vind dit een zeer domme daad maar tegelijkertijd verbaast het me eigenlijk niet. Een oorlog tussen deze twee landen lijkt me dichter en dichter bij te komen. Eerst een Zuid-Koreaans marineschip doen zinken, dan dreigen met een oorlog tegen Zuid-Korea én de VS en nu dit weer. Ik vrees wel dat zo'n oorlog zich dan niet zou beperken tot het Koreaans schiereiland zoals begin jaren vijftig. Zeker wanneer Noord-Korea er in zou slagen om kernwapens te maken want dan zal de VS er misschien ook aan mogen geloven.