Enkele post bekijken
  #1  
Oud 23rd November 2010, 09:32
Evelien de Laat Evelien de Laat is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Minderhout
Posts: 32
"Ook pleegouders hebben recht op ouderschapsverlof"

Pleegouders Vlaanderen pleit voor het invoeren van ouderschapsverlof voor pleegouders. Ook pleegkinderen hebben nood aan een hechtingsperiode met hun opvoeders, wat door de afwezigheid van een dergelijk verlof wordt bemoeilijkt.

Aangezien pleegouders geen recht hebben op moederschapsrust, vaderschaps- of ouderschapsverlof, is een hechtingsperiode voor pleegkinderen niet evident, stelt Pleegouders Vlaanderen vzw.

Relatie opbouwen
Verscheidene studies tonen aan dat jonge kinderen het niet goed doen in een instelling. "Ze hebben behoefte aan een hechtingsrelatie om zich goed te kunnen ontwikkelen", aldus Pleegouders Vlaanderen.

Maar het opbouwen van zo'n relatie met een kind gaat volgens de vzw niet van de ene dag op de andere. "Een pleegouder die hier tijd voor wil maken, betaalt een zware prijs: hij of zij moet tijdskrediet nemen of zijn werk opgeven. Voorts stelden verscheidene pleegouders vast dat ze geen beroep konden doen op ouderschapsverlof", aldus Pleegouders Vlaanderen, die hoopt dat deze ongelijkheid snel wordt rechtgezet.

'Verwaarloosbare' kostprijs
Het maatschappelijke kostenplaatje is verwaarloosbaar. "Pleegzorg is immers vele malen goedkoper dan de opvang in een instelling", luidt het. (belga/tw)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...apsverlof.dhtml

mening:
Ik vind het echt onterecht dat pleegouders geen ouderschapsverlof zouden krijgen. Het is toch logisch dat de eerste periode dat de pleegkinderen aanwezig zijn in het nieuwe gezin, ze aan elkaar moeten wennen en een band proberen op te bouwen. Dit gebeurt niet van de ene dag op de andere. Het is volgens mij heel moeilijk om iets met je pleegkind op te bouwen als je gewoon elke dag moet gaan werken. Daarom ben ik ook voor het ouderschapsverlof voor pleegouders.
Met citaat antwoorden