Enkele post bekijken
  #2  
Oud 23rd November 2010, 00:04
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Het onderwijs in Vlaanderen scoort in vergelijking met andere Europese landen slecht op het aanleren van democratische en maatschappelijke attitudes. Dat bericht De Morgen vandaag op basis van een internationale vergelijkende studie waaraan in Vlaanderen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Universiteit Antwerpen (UA) meegewerkt hebben.

Vlaanderen is goed in de overdracht van kennis. Maar wanneer scholieren voor het onderzoek bevraagd werden, scoorden ze slecht op democratische attitudes. De Vlaamse scholier is samen met de Nederlandse van alle West-Europese leerlingen het meest terughoudend ten opzichte van de multiculturele samenleving en immigranten. Ook scoren ze slecht inzake geloof in democratische waarden.

Qua bekommernis voor het milieu zijn de Vlaamse leerkrachten top, maar in vergelijking met de Europese collega's geven ze minder om het bevorderen van kennis over de instituties of het bevorderen van de kennis over rechten en plichten als burger. Verder blijkt dat 71 procent van de scholieren thuis nooit over politiek en sociale kwesties discussieert.

"We oogsten wat we gezaaid hebben", reageert Vlaams minister van Onderwijs pascal Smet (sp.a). "Voor wiskunde hebben we bijvoorbeeld specifieke eindtermen, voor 'actief burgerschap' zijn die een stuk vager." Een van de oplossing voor Smet is het inzetten van leraars met masterdiploma naast diegene met bachelordiploma in het lager secundair. (belga/adv)
22/11/10 06u27.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...ntolerant.dhtml

Ik denk dat leerkrachten gewoon geen tijd hebben voor het bevorderen van kennis over de instituties of het bevorderen van de kennis over rechten en plichten als burger. Ze hebben zo al weinig tijd om al hun leerstof gezien te krijgen dat ze dat er niet meer tussen krijgen. Zo ook als je bijvoorbeeld veel stagiaires hebt. Het is natuurlijk ook wel spijtig! Want als leerlingen de rechten en plichten van burgers kennen, kunnen we een goede maatschappij hebben. Want iedereen doet wat hij moet doen en weet ook wat hij moet doen waardoor er minder irritaties ontstaan. Het is volgens mij ook niet vreemd dat leerlingen terughoudend zijn ten opzichte van immigranten en een multiculturele samenleving. Als je naar het nieuws kijkt, wordt er altijd negatief gesproken over immigranten. Onze maatschappij staat er vaak ook negatief tegenover dus als leerlingen alleen maar negatieve dingen er over horen kunnen ze er ook niet open voor staan. Vaak betekent een ander cultuur ook andere gewoontes en het is vaak nog moeilijk voor mensen om daar voor open te staan. Ik snap het wel, ik denk dat iedereen wel de eigenheid van zijn land wil behouden.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden