(Novum) - De afgelopen tien jaar is er in Nederland bijna zevenduizend kilometer aan wegen bijgekomen. De totale lengte van het wegennet is nu 137 duizend kilometer. Dat is ruim drie keer op en neer naar Nieuw-Zeeland.
Het wegennet is in tien jaar tijd met vijf procent toegenomen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Die toename komt grotendeels door het uitbreiden van nieuwe gemeentelijke wegen en straten. Die zijn sinds 2001 met 6708 kilometer uitgebreid.
De lengte van rijkswegen nam het afgelopen decennium met ruim tweehonderd kilometer toe. De meeste nieuwe wegen zijn aangelegd in Gelderland, Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant.
Nederland heeft gemiddeld een wegendichtheid van vijfduizend meter per vierkante kilometer landoppervlak. Het westen en het midden van het land hebben de hoogste wegendichtheid. In Leiden is de dichtheid met bijna zestienduizend het hoogst, in Schiermonnikoog is de dichtheid het laagst.
Gemeenten beheren samen ruim negentig procent van het Nederlandse wegennet. Het rijk beheert vier procent van de wegen. De rest is onder beheer van provincies.
http://binnenland.nieuws.nl/619186/...ometer_gegroeid
Ik weet dat dit stuk over het Nederlandse wegennet gaat en hier dus eigenlijk onder het verkeerde kopje staat. Maar zo kan het misschien beter vergeleken worden met de Belgische infrastructuur. België is een erg gezellig en gastvrij land en ik ga er erg graag naar school, maar op het gebied van wegenbouw kunnen ze nog erg veel leren! Onderweg naar school kom ik langs onoverzichtelijke kruispunten, plotselinge 30 kilometer zones en ontelbaar kuilen en bulten. Bier brouwen kunnen de Belgen ook erg goed, misschien moeten ze hier iets minder energie in steken en iets meer in de wegenbouw