Enkele post bekijken
Oud 21st November 2010, 23:53
Charissa Charissa is offline
Registered User

ACV betreurt afschaffing jobkorting

• Datum: 21 november 2010

De christelijke vakbond ACV betreurt het afschaffen van de jobkorting door de Vlaamse regering. De vakbond pleitte zondag voor een alternatieve maatregel voor de doelgroep van kleinverdieners en wil dat de regering daarover "volwaardig overleg met de sociale partners voert".

Vrijdag besliste de Vlaamse regering om, in het kader van het terugdringen van het begrotingstekort, de jobkorting vanaf volgend jaar af te schaffen. Het gaat om een belastingvermindering van 125 euro per jaar, enkel voor de laagste inkomensgroepen. Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters schoot de maatregel zijn doel voorbij.

Het ACV betreurt de beslissing. "Eens te meer zijn het de werknemers die het slachtoffer worden van de besparingsdrang van deze regering. (...) Door de financieel-economische crisis hebben de werknemers met een laag inkomen al genoeg geleden", luidt het zondag in een persbericht. De vakbond betreurt ook het feit dat de afschaffing gebeurde zonder overleg en zonder echte evaluatie.

ACV aanvankelijk tegen uitbreiding jobkorting

Het ACV had in het verleden nog fundamentele bezwaren tegen de uitbreiding van de jobkorting naar alle werkenden in Vlaanderen, maar is wel principieel voorstander van een beleid om werknemers met een laag inkomen te ondersteunen. Het hervormde systeem in 2009, waarbij de focus lag op de lage inkomens, kreeg de steun van de vakbond.

Dat de maatregel zijn doel voorbij zou schieten, wordt door de christelijke vakbond betwist. "Financiële stimulansen ten voordele van lagere inkomens hebben een aanwijsbaar positief economisch effect", luidt het. De vakbond pleitte zondag dan ook voor "een alternatief" voor de doelgroep van kleinverdieners.

Mijn mening:
Ik begrijp de stellingname van ACV wel. Ze halen aan dat de werkende mens opnieuw gestraft wordt door het opheffen van de jobkorting. Het is ook waar dat werknemers met een laag inkomen nu al genoeg hebben geleden onder de financiële crisis. Zoals in de andere reacties al werd geïllustreerd, dient de jobkorting toch juist om mensen aan te zetten tot werken. Het was een kleine beloning die je kreeg, maar het was toch mooi meegenomen? Wat ik ook niet vind kunnen is dat de regering deze beslissing heeft genomen zonder het er met de vakvereniging over te hebben. Zij hebben evenzeer recht van spreken bij deze beslissing. Daarom vind ik dat de regering wel rekening mag houden met hun voorstel, wat ook een voorstel was van Evelien. Ze zou een alternatief moeten bedenken voor mensen met lage lonen. Dit zou opnieuw voor meer evenwicht zorgen.
Met citaat antwoorden