21st November 2010, 12:22
|
Registered User
|
|
|
|
Het werd wel eens tijd dat ze zulke 'toegevingen' gingen maken... Er zijn zeer streng gelovigen in deze wereld en die zullen vele dingen die de Kerk hen oplegt ook zo opvolgen, in dit geval dan ook het verbod van anticonceptie middelen. Persoonlijk vind ik de logica achter het hele verbod al een raadsel, laat staan het feit dat ze plots toegevingen gaan maken. Wat zou Benedictus XVI ertoe hebben aangezet om deze beslissing te maken? Had hij misschien door dat de Kerk aan populariteit zou verliezen of aan het verliezen was door dergelijke overtuigingen te blijven doorvoeren?
Citaat:
'Er kunnen individuele gevallen zijn, zoals een mannelijke prostitué die een condoom gebruikt, waarin dat een eerste stap kan zijn naar een zedelijke verheffing, een begin van responsabilisering om weer tot het besef te komen dat niet alles toegelaten is en dat men niet alles kan doen wat men wil', aldus de paus.
|
''Een begin van responsabilisering om weer tot het besef te komen dat niet alles toegelaten is en dat men niet alles kan doen wat men wil.'' Eerlijk gezegd, wat geeft de Kerk de macht dat het mag beslissen over wat anderen doen met hun leven? Als iemand ervoor kiest om geen anticonceptie middelen te gebruiken is dat zijn of haar zaak, maar ik blijf er nog steeds bij dat een verbod opleggen toch lichtjes (als dat al geen understatement mag wezen) overdreven is.
Regelmatig verliest de Kerk aan geloofwaardigheid, vertrouwen. Als ze nog een lange tijd macht willen behouden denk ik dat het tijd is voor meer van deze maatregelen, zelfs al zijn die in de naam van God. In deze tijd van vooruitgang en technologie blijft de Kerk verdwaasd achter, zoals Sarah S al zei.
|