20th November 2010, 11:05
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
|
|
Rekening houden met verschillende factoren bij "millenniumstudent"
Langs de ene kant ben ik het er volledig mee eens dat je als student aan de universiteit respect moet tonen ten opzichte van docent en medestudenten. De docent doet immers de moeite kennis over te dragen en het grootste deel van de studenten wil die kennis ook werkelijk opdoen. Daarom vind ik dat deze mensen niet gestoord mogen worden. Langs de andere kant zijn er twee problemen: het probleem dat de maatschappij is veranderd ten opzichte van vroeger en het probleem van de grote groepen. Het is immers zo dat leerlingen sinds de opkomst van de media veel meer nood hebben aan interactie, afwisseling, impulsen,… Doceren in de meest pure vorm kan de aandacht van de leerlingen er niet lang genoeg meer bijhouden en begint al snel te vervelen. Dit kan niet ontkend worden en het onderwijs zal hier op elk niveau (van kleuterklas tot en met hoger onderwijs) op in moeten spelen. Bovendien zijn er tegenwoordig ook erg grote groepen. Ik heb het zelf meegemaakt dat je met 300 mensen in een aula zit en je op de eerste rijen kan volgen wat de professor zegt, maar achteraan amper hoort dat hij iets zegt. Het minste geroezemoes van enkele studenten leidt de anderen af, waardoor ook zij beginnen te converseren en ga zo maar door. Na een tijdje kan meer dan de helft van de studenten de les niet meer volgen. In onze eigen school beginnen we al te merken dat het moeilijker wordt kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden en te volgen wanneer de groepen uitbreiden. Bij het onderzoek naar de “millenniumstudent” zal men dus met een variatie aan factoren rekening moeten houden.
|