In de eerste acht werkdagen van november hebben de asielinstanties ruim duizend aanvragen te verwerken gekregen. Het Commissariaat-Generaal voorspelt dat 2010 een "recordjaar" zal worden, met in totaal meer dan 20.000 aanvragen, goed voor 27.000 asielzoekers.
Momenteel staan de asielzoekers al rijen dik aan te schuiven om te kunnen overnachten in een opvangcentrum of hotel.
Fedasil, het federaal agentschap dat instaat voor de opvang van asielzoekers, zou in de voorbije dagen al meer dan 200 mensen de deur hebben gewezen omdat er voor hen geen plaats was.
In 2006 en 2007 kreeg ons land 'maar' 11.000 aanvragen binnen.
Vorige maand meldden 2.076 asielzoekers zich aan, in september waren er dat 1.906.
Het personeel van Fedasil legde donderdag een uurtje het werk neer. Het wilde zo de hoge werkdruk en het personeelstekort aankaarten.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...dagen-tijd.aspx
Mijn mening: Ik vind dat dit artikel goed aansluit bij het artikel van Evelien omdat dit duidelijk maakt dat de NVA het bij het juiste eind heeft. Zoals NVA zegt is het echt wel noodzakelijk dat er iets verandert op het vlak van asielbeleid in ons land. Het kan niet dat we asielzoekers momenteel moeten onderbrengen in hotels omdat er elders gewoon geen plaats is. Volgens mij weten de asielzoekers maar al te goed dat ze naar ons land moeten komen want hier worden ze toch allemaal geholpen, en net dat vind ik verkeerd. Het asielbeleid moet strenger gemaakt worden zodat niet iedereen kan mee profiteren maar enkel de mensen die echt hulp nodig hebben.