15th November 2010, 21:31
|
Student
|
|
|
|
Robots, allemaal goed en wel, maar ik vind dat men begint te overdrijven. Je hoort tegenwoordig vaak over dingen die nu door robots kunnen worden gedaan (denk maar aan dat artikel van een paar weken geleden over een volledig robotgestuurde auto).
Oké, die robots kunnen heel goed helpen waar er bijvoorbeeld mensen te kort zijn (zoals in dit geval in bejaardentehuizen, ziekenhuizen, ...), maar het is zo onpersoonlijk. Een machine komt je snel wassen en voila, gedaan. Geen babbel, geen gelach, geen opmerkingen die je kunt geven als je die hebt, ... Helemaal niets.
Zoals eerder al verteld werd willen veel patienten wel eens een babbeltje slaan met de verpleegsters, maar dat zal niet gaan als ze een robot krijgen ipv hun vertrouwde verpleegsterr...
Bovendien denk ik dat dit in bejaardentehuizen best wel eens een probleem zou kunnen geven: bejaarden vinden het trouwens in het algemeen moeilijk om zich aan te passen aan nieuwe dingen, zoals de huidige technologie. Volgens mij gaan zij het niet fijn vinden om ineens een robot voor hen te zien staan... Zij kennen daar immers erg weinig van en zijn er ook niet mee vertrouwd (Als je al bekijkt hoe lastig het voor hen al vaak is om aan een gsm gewend te geraken, wat gaat dat dan geven met die robots??)
Tenslotte lijkt me dit ook vrij gevaarlijk: technologie heeft nogal de neiging om stuk te gaan, te crashen, vast te lopen, ... kortom, niet goed te werken. Wat als zo'n robot tilt slaat terwijl hij iemand aan het wassen is? Ik zou het niet willen meemaken...
|