Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th November 2010, 16:16
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Werklozen mogen hulp bieden bij wateroverlast

Milquet: "Werklozen mogen hulp bieden bij wateroverlast"
15/11/10, 15u18

© belga
Minister van Werk Joëlle Milquet (cdH) laat werklozen toe om de slachtoffers van de watersnood te helpen om de getroffen plaatsen terug op orde te krijgen. De minister versoepelt daarvoor tijdelijk de werkloosheidsreglementering. Particulieren, scholen of organisaties die getroffen zijn door de overstromingen kunnen zich hiervoor wenden tot de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen (PWA's).

De wet voorziet dat de minister in noodsituaties de voorwaarden rond werkloosheidsduur kan wijzigen en dat ze het maximaal aantal uren dat een PWA-werknemer mag presteren kan aanpassen. De minister doet dat nu voor de maanden november en december, om zo toe te laten dat meer werklozen kunnen helpen bij het opruimen van de schade die het water de voorbije dagen aanrichtte.

Werklozen die hierin meestappen, behouden hun uitkering en krijgen een kleine uurvergoeding (4,10 euro) extra. Ze mogen wel niet meer dan 180 uur per maand werken. Slachtoffers die gebruik wil maken van het systeem moeten zich tot het PWA in hun gemeente wenden. (belga/adv)

Mijn mening:

Het lijkt mij een goed idee om werklozen de kans te geven om te helpen bij de opruim.
Er zijn immers ontzettend veel buurten die te kampen hebben gehad met de overstroming en er is dus veel schade. Het zal dan ook wel even duren voordat alles weer hersteld is. Alle hulp is dus welkom.
Verder is het ook een goed initiatief aangezien op deze manier (langdurige) werklozen weer (tijdelijk) geïntegreerd kunnen worden in de arbeidsmarkt.
Ik denk dat het voor deze mensen ook leuk is om op die manier een centje bij te verdienen. Het is immers nog steeds niet zoals het zou moeten zijn met onze economie door de crisis waar we al een tijdje mee te maken hebben en daarom denk ik dat deze werklozen het extra geld wel kunnen gebruiken.
Met citaat antwoorden