15th November 2010, 11:43
|
Tine Keersmaekers
|
|
|
|
Voor Alzheimer en andere degeneratievormen van het geheugen bestaan spijtig genoeg nog geen medicijnen. Men is hier wel reeds lange tijd onderzoek naar aan het doen en aagetoond is dat het actief houden van de hersenen de ziekte zou kunnen vertragen. Niet enkel hersenspelletjes zouden helpen, maar ook lichamelijk actief blijven blijkt effectief. Ook al eerder ontekt is dat vitamine B de kans op het krijgen van Alzheimer zou kunnen verlagen. Er zullen vast nog heel wat andere remedietjes zijn, maar wat vaststaat is dat alle onderzoeken echter nog in de testfase zijn.
Ik denk niet nu dat het bekend is dat tweetaligheid ook een vertragend effect zou hebben meer mensen hun kinderen tweetalig zullen gaan opvoeden, toch niet enkel om deze reden. Ik denk er zelf over na om mijn kinderen later tweetalig op te voeden, maar ik zou het niet doen met als belangrijkste motief eventuele Alzheimer te vertragen.
Ik hoop dat men in de toekomst een manier kan vinden om zulke degeneratieprocessen te vertragen of eventueel te genezen omdat het toch veel mensen betreft. In België alleen al lijden naar schatting maar liefst 158 000 mensen aan dementie (5% van de mensen ouder dan 65 en dit percentage neemt toe naar 20% bij de mensen vanaf de leeftijd van 80 jaar).
Tine Keersmaekers
|