Enkele post bekijken
Oud 15th November 2010, 12:27
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User

Ik ben van mening dat er inderdaad op deze moment belangrijkere zaken zijn dan de rol van de koning. Het is belangrijk dat we eerst een regering hebben die zijn werk voor de volledige termijn kan uitdoen en dat het land degelijk bestuurd zal worden. Dat is prioritair.

Dit neemt echter niet weg dat er, wanneer de nieuwe regering er is, eens deftig nagedacht moet worden over de rol van de koning. Al enkele jaren wordt er gezegd de koning een louter ceremoniële rol te geven naar het Zweedse model. Maar hoe zit het dan met dotaties, een koning met louter ceremoniële rol moet van mij niet evenveel geld krijgen als een koning die zich nog bezig houdt met de politiek van het land.
Hoe zit het dan met zijn familie, een ceremoniële koning houdt in dat zijn familie nog minder van belang is voor het volk en hoe zit het financieel hier dan mee.

Ik ben ervan overtuigd dat de monarchie niet meer van deze tijd is. Wat is het nut van een ceremoniële koning? Voor mij heeft deze alleszins weinig nut. In andere landen kan een koningshuis nog wel werken maar die tijden zijn bij ons bijna gedaan. De koning zijn plaats staat al enkele jaren ter discussie.
Met citaat antwoorden