Aung San Suu Kyi roept Myanmar op tot eenheid
Aung San Suu Kyi (65), de gisteren vrijgelaten Myanmarese opposante, heeft vandaag haar eerste publieke optreden gegeven na meer dan zeven jaar huisarrest. Op de hoofdzetel van haar partij Nationale Liga voor Democratie (NLD) zei ze voor duizenden uitzinnige aanhangers dat ze "wil werken met alle democratische krachten". "We moeten samenwerken", verklaarde ze.
"Ik voel geen enkele rancune tegenover diegenen die mij vastgehouden hebben. Ik geloof in de rechten van de mens en de rechtspraak", sprak Aung San Suu Kyi in Rangoon.
"Democratie", zo verwees ze naar haar jarenlange opgelegde stilzwijgen, "dat is de vrijheid van meningsuiting". Over haar verdere plannen zei ze het volgende: "Ik heb de energie van de mensen nodig. Ik wil de stem van het volk horen en daarna zullen we beslissen wat we zullen doen".
Het valt nog af te wachten of democratische eenheid in Myanmar meer dan alleen maar ijdele hoop kan zijn. De NLD boycotte vorige zondag de eerste verkiezingen in 20 jaar in Myanmar, maar verschillende kaderleden van de partij scheurden zich af om met een andere partij toch deel te kunnen nemen.
De komende weken zal duidelijk moeten worden of met de vrijlating van de winnares van de Nobelprijs voor de Vrede deze verdeeldheid overstegen zal kunnen worden.
Ondertussen heeft de advocaat van Aung San Suu Kyi nogmaals bevestigd dat haar vrijlating onvoorwaardelijk is. Daarmee is dus definitief een einde gekomen aan een huisarrest dat in 2003 begon. (afp/adb)
Bron: De Morgen, 14/11/10, 09u05:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...t-eenheid.dhtml
Mening: Ik ben ook blij dat deze vrouw na zovele jaren huisarrest eindelijk terug vrijgekomen is. Het is enorm moedig van haar om na deze lange opsluiting geen rancuneuze gevoelens te hebben tegenover de mensen van het militaire regime, die haar hebben opgesloten. Ondanks alle tegenslagen blijft ze verder vechten. Er zijn sterke mensen als haar nodig om in Myanmar de democratie en daarmee alle rechten van de mens door te laten breken. Haar aanhang blijkt nog altijd groot te zijn. Hopelijk is haar vrijlating een voorbode voor een goede toekomst en brengt ze niet enkel ijdele hoop mee.