13th November 2010, 09:36
|
Registered User
|
|
|
|
6000 asielzoekers met kerst op straat
'6.000 asielzoekers met kerst op straat'
• zaterdag 13/11/2010
• Bron: www.destandaard.be
Met Kerstmis slapen 6.000 tot 7.000 asielzoekers op straat. Dat zegt Jef De Vrij, voorzitter van het Internationaal Comité, een federatie van migrantenorganisaties, zaterdag in Het Belang van Limburg. 'Dit trieste record is het resultaat van drie jaar wanbeleid.'
'Sinds 2009 kent ons land opnieuw een stijging van het aantal asielaanvragen', zegt De Vrij. 'Door het wanbeleid van de overheid in het asieldossier stevenen we deze kerst in het zo welvarende België af op een humanitaire crisis: ondanks de recente beslissing om 2.000 opvangplaatsen extra te creëren, zullen met Kerstmis 6.000 tot 7.000 asielzoekers onder de blote hemel moeten slapen. Dit is hemeltergend.'
Het Internationaal Comité roept de regering op om eindelijk doortastende maatregelen te nemen: meer opvangplaatsen voor asielzoekers, zodat Fedasil geen dwangsommen meer moet betalen, en een goed spreidingsbeleid.
Zoals gevreesd leidt het wanbeleid van de overheid in het asieldossier tot een vreselijke asielcrisis. Met Kerstmis zullen 6000 tot 7000 asielzoekers onder de blote hemel moeten slapen!!! Zoals ik vorige keer al zei is dat absoluut onmenselijk en vind ik dat iedere mens recht heeft op een menswaardig bestaan, waarbij een fatsoenlijk onderdak één van de basisbehoeften is. Daarom ben ik het ook volledig eens met het Internationaal Comité dat de regering eindelijk doortastende maatregelen moet nemen: op dit moment is het hoogst noodzakelijk dat er eerst en vooral aan meer opvangplaatsen voor asielzoekers en een goed spreidingsbeleid gewerkt wordt. Maar dit zijn slechts maatregelen op korte termijn, een soort noodoplossing om de winter door te komen, er zijn echter daarnaast ook grondige structurele veranderingen nodig. Om te voorkomen dat we in een eeuwigdurende cyclus van humanitaire crises terechtkomen, zal de regering ervoor moeten zorgen dat het Belgisch asielbeleid grondig verbeterd wordt. Er moet naar mijn mening meer duidelijkheid komen omtrent ons asielbeleid en de behandelingsduur van de aanvragen moet zeker en vast verkort worden. Hopelijk doen deze confronterende cijfers bij de regering een belletje rinkelen en grijpt men in voor het nog erger wordt.
|