Enkele post bekijken
Oud 11th November 2010, 20:54
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User

Reactie

Eigen mening:
Toen ik deze titel zag dacht ik eerst dat het om de vergrijzing ging, want dan zou het wel erg zijn dat mensen het recht krijgen om vergeten te worden. Dan krijgen we elke week zo'n geval van 'een dode die pas na 2 jaar wordt gevonden'. Dus verkeerde interpretatie van mij!

Nu even over het 'échte' artikel (om misverstanden te vermijden).
Enerzijds vind ik het ook een goed idee, want soms ben je niet verantwoordelijk voor wat er op het internet over jezelf verschijnt. En inderdaad gaan er veel verhalen de ronde over mensen die een job niet krijgen omdat er iets ‘verkeerd’ op het internet stond.

Maar anderzijds vind ik dat de informatie die je zelf op het internet post nog altijd je eigen verantwoordelijk is, en waarvoor je ook zelf moet opdraaien. De dingen die je zelf post op Facebook bijvoorbeeld moeten blijven staan. Je moet maar niet zo ‘dom’ of onbezonnen zijn om ‘provocerende’ dingen te posten. Zoals:

(...) 2 hogeschoolstudenten hebben een 0 gekregen op een examen omdat ze gespiekt hadden. Ze waren niet betrapt, maar ze hadden er wel over zitten opscheppen op het internet. (…) Dit was natuurlijk niet slim, want zo zijn hun proffen het ook te weten gekomen.Datum: 25/08/’09
Bron: gva.be

Of
Snelheidsduivels zijn ook niet veilig op Facebook. Vrienden van een snelle chauffeur postten fier een filmpje op zijn pagina waarin de jongeman tegen 260 kilometer per uur langs de kust scheurde. De politie kon niet lachen met de beelden en de Israëli moest voor de rechter verschijnen in Acre hoewel de politie niet duidelijk kon aangeven wanneer de overtreding gebeurde.

Ze kon ook de wagen niet precies identificeren en moest de jongeman het komen uitleggen aan de rechter op basis van de beelden die op zijn Facebookpagina stonden en die gedraaid werden door zijn vrienden. Op het beeldmateriaal is duidelijk te zien dat hij tegen 260 kilometer over de snelweg langs de kust raast. Op die autosnelweg geldt een snelheidsbeperking van....90 kilometer per uur.

Zijn twee vrienden die de beelden maakten en hem aanmoedigden om nog sneller te rijden, werden op hun beurt veroordeeld, meldt de nieuwssite Ynet.
Datum: 13/10/’10
Bron: hln.be

Dit biedt natuurlijk ook stof tot discussie…

Mijn vraag is ook: Wanneer beslist men of informatie 'achterhaald' is? En hoe gaan ze dat voor iedereen checken? Ze kunnen toch niet iedereen ondervragen of dit/de feit(en) achterhaald zijn...
Met citaat antwoorden