Enkele post bekijken
Oud 11th November 2010, 15:52
VerwerftJ VerwerftJ is offline
Registered User

Arrow Re: De Gucht wil assertiever handelsbeleid voor de EU

Sorry dat ik het zeg, maar ik ga hier niet met uw mening akkoord. Ik geef toe dat de EU de Chinezen helemaal niet meer paaien en daar hebben ze groot gelijk in. De Europese Unie is volop bezig met het neerzetten van financiële belastingsbarrières, zodat China hogere belastingen moet betalen bij het invoeren van goederen. Anders worden hun geïmporteerde producten veel te goedkoop verkocht bij ons en valt de Europese concurrentie af.

Maar als u dan zegt dat de grenzen van de EU voor heel de wereld openstaan, dan maakt u een grove fout.

Hetzelfde voor Afrika. Als het ten opzichte van het land Afrika aankomt, dan werkt de EU helemaaaaaal niet ethisch. Het is een algemeen feit dat Europa aan een gigantische massaproductie doet, deze verkocht wordt, maar de overschot daarvan tegen lagere prijzen ("dumpingsprijzen") wordt geëxporteerd naar Afrika. Waar zelfs deze dumpingsprijzen nog te hoog liggen voor de gemiddelde bevolking.
Maar als we dan de rollen omdraaien, zullen we zien dat Afrika hun producten niet verkocht krijgen op onze Europese markt. Omdat ELKE rationele klant een product zal kopen met een hogere toegevoegde waarde, wat Afrika niet heeft.
Zeg nu zelf... Fruit uit de propere supermarktafdeling of fruit uit een plastic zakje of een houten krat ?

Ik denk dat meneer De Gucht vooral mikt op een nog vrijere economie en een nog vrijer verkeer van goederen tussen de verschillende continenten. En dit zal zeker niet zo evident zijn. Maar misschien moet Europa daarvoor ook eerst eens bij zichzelf beginnen te kijken.
Met citaat antwoorden