Enkele post bekijken
Oud 11th November 2010, 15:23
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Strengere opvoeding

Dit is onaanvaardbaar gedrag, deze leerling moet een zware sanctie krijgen zodat hij beseft dat hij zwaar in de fout is gegaan. Deze jongere is momenteel aangehouden. Jammer genoeg weten deze kleine criminelen dat ze binnen de kortste keren terug vrij zijn.

Ik denk dat er iets mis is met de manier waarop mensen tegenwoordig kinderen/jongeren opvoeden en dit is daar een voorbeeld van. Ze krijgen van thuis geen waarden en normen meer mee, dit werkt negatief gedrag in de hand en dit nemen ze mee naar hun school. Kinderen hebben nood aan structuur en regels, wanneer ze deze te buiten gaan moeten ze gesanctioneerd worden. Maar men moet niet gaan wachten tot een kind goed gedrag stelt en dat dan belonen (daarmee zeg ik niet dat dit slecht is), maar negatief gedrag mag zeker niet weggestopt worden (en dat is een groot probleem de dag van vandaag). Er wordt alleen gewerkt aan de positieve kanten van een kind en niet aan de negatieve kanten. Het kind weet dat wanneer hij/zij negatief gedrag stelt er toch niet naar omgekeken wordt. Anderzijds wordt er wel naar het gedrag gekeken en wordt er een diagnose gesteld zodat het kind/jongere een etiket opgeplakt krijgt i.p.v. het probleem aan te pakken. Ik wil hiermee niet zeggen dat dit voor iedereen geldt, er zijn jongeren die bijvoorbeeld thuis in een moeilijke situatie zitten en dit omzetten in negatief gedrag. Maar er wordt daar teveel aandacht aan besteed, ik meen dat bij meer dan de helft van de kinderen/jongeren die negatief gedrag stellen geen problemen in de gezinssituatie of elders zijn, het ligt gewoon aan de lichte opvoeding die ze krijgen. Vroeger was een voorval als dit ondenkbaar, vandaag de dag horen we bijna niets anders dan kinderen en jongeren die hun leerkracht stampen, uitschelden,... We kunnen nu wel zeggen, "maar dit is gebeurd in Molenbeek, daar komt vaker geweld voor". Dan denk ik dat deze mensen het gedrag van kinderen/jongeren in onze scholen in de omgeving niet zien. Ik hoor steeds vaker ouders klagen dat hun kind onhandelbaar is, ook op school. Dit valt niet alleen voor in Molenbeek, maar tegenwoordig overal. Al is dit voorval in Molenbeek wel extreem.
Met citaat antwoorden