De Amerikaanse president Barack Obama heeft de moslimwereld woensdag opgeroepen om de Verenigde Staten te helpen in hun strijd tegen al-Qaida. Hij deed dat aan het eind van zijn bezoek aan Indonesië, waar hij als kind enkele jaren woonde.
President Barack Obama in Indonesië. Foto Reuters.
De Amerikaanse president herhaalde wat hij vorig jaar al in Caïro zei, namelijk dat de VS geen oorlog voeren tegen de Islam, en riep alle partijen op om 'voorbij de achterdocht en het wantrouwen' te kijken.
'Degenen die willen opbouwen, mogen geen plaats laten aan terroristen die willen vernielen', aldus Obama, die veel lof had voor de vooruitgang die Indonesië heeft geboekt in het uitroeien van terroristen en het bestrijden van extremistisch geweld.
Daarnaast verklaarde de president dat de diversiteit in Indonesië een voorbeeld is voor de rest van de wereld. 'Ook al is dit land van mijn jeugd op zoveel manieren veranderd, de dingen die ik leerde liefhebben in Indonesië - de geest van verdraagzaamheid die in de grondwet is ingeschreven en die gesymboliseerd wordt in jullie moskeeën, kerken en tempels en in jullie zelf - zijn nog steeds aanwezig', aldus Obama, die als jonge knaap van 1967 tot 1971 in Jakarta woonde nadat zijn moeder met een Indonesiër was getrouwd.
Obama verliet Indonesië uiteindelijk twee uur vroeger dan gepland omdat wordt gevreesd dat de aswolken van de vulkaan Merapi later op de dag het vliegverkeer wel eens in de war zouden kunnen sturen.
De volgende etappe is Zuid-Korea waar Obama de top van de G20 zal bijwonen die donderdag start.
bron: De tijd
link:
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3145.art?ckc=1
auteur: Belga
Ik vind het een goede benadering van Obama. Terrorisme wordt vaak geassocieerd met de Islam, maar dit is eigenlijk een misvatting. De Islam is een godsdienst zoals het Christendom en staat los van het terrorisme. Door deze oproep zal hopelijk de rest van de wereld inzien dat het woord 'Islam' niet direct leid naar 'terrorisme'.