Enkele post bekijken
  #10  
Oud 10th November 2010, 11:07
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Scholen en leerkrachten tegen extra Nederlands op zaterdag
Na partijen uit meerderheid en oppositie reageren nu ook de leerkrachten en scholen afwijzend op het voorstel van Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) om woensdagnamiddag en zaterdag extra lessen Nederlands te organiseren voor kinderen met een taalachterstand. "Dat is niet de oplossing", zegt vakbondsman Jos Van Der Hoeven in De Standaard.

Van Der Hoeven erkent de problemen met taalachterstand in het onderwijs. "Het is een grote frustratie bij de leerkrachten", benadrukt hij. Maar extra lessen woensdagnamiddag en zaterdag zijn volgens hem niet de oplossing. Bovendien is dat ook in strijd met de Vlaamse regels, merkt de christelijke vakbondsman op.

Smet moet dringend "dieper gaan nadenken voor hij ideeën spuit", vindt Van Der Hoeven. De net afgelopen onderhandelingen over de nieuwe cao's waren trouwens een uitgelezen kans voor overleg. "Het is altijd hetzelfde. Hij komt met een voorstel en zegt dan dat hij niet weet hoe het in de praktijk gebracht moet worden en dat er geen geld is."

Ook bij het Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs heeft men het over "een merkwaardig voorstel". Smet werkt momenteel immers al aan een voorstel om het systeem van de GOK-uren te herzien, wat scholen vlotter aan extra uren moet helpen. "Bovendien speelt ook de vrijheid van onderwijs", benadrukt Marc Van den Brande.

Bij het stedelijk en gemeentelijk onderwijs OVSG vraagt men zich vooral af wat de taallessen juist zouden inhouden. "Gaat het om woordenschat? Om spreken, schrijven? Hoe moet een school die lessen organiseren?", werpt woordvoerster Anne Berckmoes op. (belga/adb)

bron: De Morgen 10 november 2010 (http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...-zaterdag.dhtml)

Toelichting:
Aansluitend bij deze discussie vond ik dit artikel. Hieruit blijkt nogmaals dat de ideeën van onderwijsminister Pascal Smet niet altijd goed uitgewerkt zijn, wanneer ze de wereld worden ingestuurd. Hij zegt dat hij extra taallessen wil invoeren, maar er is geen geld en hij weet ook niet hoe hij dit wil realiseren. Niet moeilijk dat zo'n vage uitspraak discussies opwekt.

Ik vind het wel een goed idee om leerlingen met een taalachterstand te helpen met extra lessen, maar ik vind niet dat ze daarvoor zoveel vrije tijd moeten opgeven. In de kleuterschool kan dit perfect geïntegreerd worden, maar vanaf het lager onderwijs is er een andere oplossing nodig. Misschien zou men elke week een paar lesuurtjes kunnen vrijmaken, waarbij de sterke leerlingen extra uitbreidingen krijgen, terwijl de leerlingen met een taalachterstand taallessen krijgen.

Ook de uren tijdens de middag vind ik geen goede oplossing. De leerlingen hebben nood aan een pauze, zodat ze nadien terug fris met de les kunnen bezig zijn. Als je hun middagpauze dan nog gaat afnemen om extra lessen te geven, wordt het voor die leerlingen veel te veel.
Met citaat antwoorden