10th November 2010, 10:46
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
|
|
Je kon er bijna gif op innemen dat minister Smet weer met een wild idee op de proppen zou komen. Met regelmaat van de klok stampt hij deze uit de grond.
Het idee om allochtone leerlingen, die het Nederlands onvoldoende onder de knie hebben, bijles te geven zonder vergoeding is niets nieuws onder de zon. Vier jaar geleden heb ik op vrijwillige basis (lees: zonder enige vergoeding) Nederlands gegeven aan kleuters en leerlingen van de lagere school en dit gedurende een volledig schooljaar. Bij kleuters stelt dit geen enkele probleem wanneer dit gebeurt tijdens de lesuren. Ik vind bijlessen Nederlands trouwens het meest zinvol wanneer dit start op zo jong mogelijke leeftijd. Eigenlijk moet men eisen dat het kind "klaargestoomd" wordt wanneer het de stap zet naar het eerste leerjaar. In het eerste leerjaar kan er nog veel gecorrigeerd worden omdat men dan oefent op de schrijf-, spreek- en leesvaardigheid, maar daarna is de achterstand op korte termijn nog moeilijk in te halen.
De minister heeft bij hoog en bij laag beweerd dat hij jobs in het onderwijs moest schrappen (o.m. de mentoruren), want hij vond dat deze uren dikwijls aan geheel andere zaken besteed werden dan waarvoor ze dienden. Idem dito voor de ambulante leerkrachten. Deze mensen mochten hun C4 gaan halen, want ze werden overbodig bevonden. De vlieger gaat dus geenszins op dat hij nu voor de bijlessen beroep kan gaan doen op leerkrachten, zonder hier een passende tegemoetkoming voor te bedenken. Ik denk niet dat hij, als goedbetaalde minister, in de positie is om de druk op die manier op te voeren.
|