Enkele post bekijken
  #1  
Oud 10th November 2010, 10:25
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Flitspalen missen hun effect niet

Flitspalen missen hun effect niet

BRUSSEL - Waar er een onbemande camera staat, dalen het aantal letselongevallen en het aantal verkeersdoden aanzienlijk meer dan elders.
Van onze redacteur

'Twintig procent van de flitspalen is overbodig.' Die kritiek van de politievakbond in september was hard aangekomen bij de Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). Daarom bestelde ze bij de taskforce Handhaving -met daarin ambtenaren, politie en parket- een evaluatie van alle flitspaallocaties op gewestwegen. Dat zijn er 675, waar 1.400 palen staan.

Van zestig politiezones, goed voor 325 flitspaallocaties, zijn de gegevens binnen en verwerkt. Dat is nog maar de helft van het plaatje, maar de trends worden al duidelijk. En die zijn erg bemoedigend voor de verdedigers van de flitspaal.

Op plaatsen waar er flitspalen staan (die roodlichtnegatie en snelheid controleren), daalt het aantal letselongevallen sinds het referentiejaar 2002 sterker dan de algemene trend in Vlaanderen toont. De algemene daling bedroeg geen twintig procent, met flitspalen zijn ze gehalveerd. Ook het aantal lichtgewonden neemt op die locaties sterker af dan gemiddeld.

Het meest opvallend is het verschil wat het aantal zwaargewonden en doden betreft. Gemiddeld is er hier in Vlaanderen een daling met zowat 20 procent. Waar er onbemande camera's staan, loopt de afname op tot meer dan 60 procent.

Aan de lokale politie werd gevraagd welke flitspalen ze niet zinvol acht. Uit haar antwoorden blijkt dat dit maar voor 1,9 procent van de palen opgaat. Concreet gaat het om zes locaties. Opmerkelijk is dat diezelfde politiezones 4,1 procent van de palen bij hun installatie weinig zinvol achtten. Die zes zal de taskforce verder evalueren tegen 2011. Waar ze staan, wilden de minister en de taskforce gisteren niet kwijt. 'Ze staan verspreid over heel Vlaanderen', was de enige tip.

Minister Crevits wil meteen ook al bijsturen op de 73 nieuwe flitspaallocaties die ze in september aangekondigd had. Zij meent dat vier tot vijf daarvan mogelijk niet zinvol zijn. 'Daar komt er voorlopig geen flitspaal.'

Enige reserve bij de cijfers is nodig. Het gaat niet om de officiële ongevallencijfers van de directie statistiek van Economische Zaken (het vroegere NIS). Die lopen maar tot 2007. 'Met zulke oude gegevens kan er geen beleid gemaakt worden', meent de minister. Dus verzamelden politie en parket zelf hun ongevallengegevens, tot juni 2010. Ze hadden daarvoor al ervaring met de federale Verkeersveiligheidsbarometer.

De mensen die omkomen tot dertig dagen na het ongeval en die als verkeersdode beschouwd worden, zijn er nog niet in verrekend. 'Maar die kunnen de trend niet meer veranderen', aldus Rudi Wagelmans van de Vaste Commissie van de lokale politie en lid van de taskforce. 'Deze cijfers zijn voor de rest volledig en betrouwbaar.'

Het Steunpunt Verkeersveiligheid zal de verzamelde gegevens verder analyseren.

Crevits slaakt een zucht van opluchting. 'De resultaten spreken voor zich. Flitspalen hebben hun nut. En er is toch een draagvlak bij de politie voor het beleid'.

Toch wil ze aan dat draagvlak sleutelen. 'Ik denk dat een deel van de kritiek er kwam omdat de politie niet altijd van bij het begin bij de aanvraag tot plaatsing betrokken was.'

Ze zal daarom de procedure bijschaven. Hoewel elke plaatsing op basis van objectieve ongevallengegevens gebeurde, zaten er nog hiaten in. 'We moeten ook jaarlijks een actualisatie maken van het lijstje aanvragen. Soms is een flitspaal niet meer nodig omdat de weg heraangelegd is.'

Het enige Vlaamse wetenschappelijke rapport over het effect van flitspalen tot dusver dateert van 2003. Het Steunpunt Verkeersveiligheid onderzocht toen de situatie in Antwerpen. Daaruit was gebleken dat het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden er met 27 procent afnam. Het totale aantal ongevallen met schade was met 14 procent gedaald.

Bron : De standaard
__________________________________________________ _______________

Dit vind ik goed nieuws! Zelf heb ik nooit gedacht dat de flitspaal voor zulke daling van ongevallen zou zorgen. Als er nu nog meer flitspalen worden geplaatst, hoop ik dat deze ook nog kunnen bijdragen aan de daling van ongevallen.
Met citaat antwoorden