Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th November 2010, 17:19
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Binnenland Trajectcontrole kan binnenkort ingezet worden tegen hardrijders

  • Datum: 7 november 2010

BRUSSEL - Binnenkort kan het systeem van trajectcontrole echt gebruikt worden om hardrijders te beboeten. De ontslagnemende federale regering heeft daarvoor vorige week het nodige koninklijk besluit (KB) getekend.

Het KB is ook al gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dat heeft Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gezegd in het Eén-programma De Zevende Dag.

Minister Crevits zelf loopt naar eigen zeggen niet warm voor het plaatsen van flitpalen op snelwegen. Ze heeft vragen bij het effect op de verkeersveiligheid. Zo remmen hardrijders vaak bruusk af voor de flitspaal, om nadien snel weer op te trekken.

In afwachting van een onderzoek naar het precieze effect op de verkeersveiligheid plaatst de minister daarom geen extra flitspalen meer bij op de snelwegen.

Minister Crevits gelooft meer in het systeem van trajectcontrole. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van de weggebruiker tussen twee punten gecontroleerd. Zo kan bepaald worden of de weggebruiker over een langere afstand de snelheidslimiet heeft gerespecteerd of niet.

Op het E17-viaduct in de Gentse deelgemeente Gentbrugge wordt het systeem al een tijd uitgetest op een traject van 1,9 kilometer. Door het ontbreken van het federale kb kon het systeem echter nog niet ingezet worden om hardrijders te beboeten. Nu dat probleem van de baan is, zou het systeem volgens minsiter Crevits in 'zes tot acht weken' in gebruik kunnen genomen worden.

De tests met het trajectcontrolesysteem wijzen uit dat er in Gentbrugge dagelijks zo’n 4.000 weggebruikers de snelheidslimieten niet volgen.

Mijn mening:
Persoonlijk vind ik het een goed idee om het systeem van trajectcontrole op onze autosnelwegen toe te passen. Zoals de tekst vermeldt, zijn er veel auto’s die nog snel vertragen en daarna terug optrekken wanneer ze een flitspaal zien. Hierdoor ontstaan er ook veel ongevallen. Dat zal door de trajectcontrole niet meer gebeuren. Bestuurders weten niet precies waar de punten zich bevinden, dus kunnen ze er ook niet voor vertragen. Trajectcontroles zijn veel veiliger. Ze hebben ook effect. Uit onderzoek is gebleken dat dagelijks ongeveer 4000 weggebruikers de snelheidslimieten niet volgen. Op die manier zullen veel mensen beboet worden. Dat zal er wel voor zorgen dat chauffeurs op hun snelheid gaan letten.
Met citaat antwoorden