Enkele post bekijken
Oud 6th November 2010, 16:39
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User

1 op 2 aanvragers wordt Belg

Tussen 2000 en 2009 zijn 69.102 mensen genaturaliseerd tot Belg. In het totaal werden 132.509 naturalisatieaanvragen ingediend. Dat is maar een klein deel van het aantal nieuwe Belgen.

De grootste groep volgt de procedure van de nationaliteitsverklaring, die recht geeft op een Belgisch paspoort. Naturalisatie is een "gunstmaatregel" voor wie toch uit de boot valt. Iedereen die ouder is dan achttien en minstens drie jaar in ons land verblijft, kan een aanvraag indienen.

Marokkanen en Congolezen
Uit de statistieken blijkt dat de Marokkanen veruit de grootste groep aanvragers zijn, ze zorgen voor meer dan 20 procent van het totaal aantal aanvragen. De Congolezen, de Turken, de Serviërs en de Russen vervolledigen de top vijf. De naturalisatieaanvragen van de Congolezen maken het meest kans om goedgekeurd te worden, ruim 60 procent krijgt groen licht.

"Gunst is de standaard"
"De cijfers tonen aan dat een gunstregime een algemene standaardprocedure is geworden", zeggen Kamerleden Theo Francken en Sarah Smeyers in de kranten.

De N-VA dient een wetsvoorstel in om het minimumverblijf in België op te trekken naar zeven jaar. De partij roept volgende week ook al een werkgroep samen om de criteria voor naturalisaties te verstrengen. Dat kan zonder de wet te veranderen. (belga/edp)

www.hln.be

Mijn mening: Ik snap dit niet goed. Men wil niet dat er zoveel buitenlandse mensen in België komen wonen en Belg worden en toch worden er zoveel mensen daadwerkelijk Belg. Men spreekt zichzelf dus toch wel duidelijk tegen anders was dit niet mogelijk. Ik vind dat een land als België moet openstaan voor mensen die moeten vluchten uit hun eigen land maar er mag niet overdreven worden. Mijn moeder is kleuterleidster in Merksem, Antwerpen dus. Het was de bedoeling om 1/2 Belgische kleuters aan te nemen en 1/2 kleuters uit andere landen zodat iedereen gelijk behandeld werd en dat de school toch ook Belgisch blijft. Wat was hiervan het gevolg of de uitkomst? De school bestaat momenteel uit 2/3 vreemdelingen en slechts 1/3 Belgen. Ik heb hier op zich niet veel op tegen maar wanneer je in zo'n school binnenkomt heb je niet meer het gevoel dat je nog in België bent.
Met citaat antwoorden