Enkele post bekijken
Oud 5th November 2010, 19:05
jurgen jurgen is offline
Registered User

Citaat:
Ik heb het altijd al moeilijk gehad wanneer men over 'de splitsing van België' sprak. Als Belg ben ik fier op mijn land, zelfs nu wanneer het zo moeilijk gaat. Het is niet omdat het zo moeilijk gaat op vlak van politiek, dat men meteen moet splitsen. Ik bekijk het als 'in goede en kwade dagen'. De goede dagen zijn top, maar de kwade komen er altijd bij kijken. Ik vind dat ze eerst een goede regering op poten moeten krijgen, en dat is al moeilijk genoeg. Ik ben geboren als belg en ik zou het jammer vinden als er plots 'Vlaming' op mijn identiteitskaart zou staan.
Langs de andere kant is het misschien niet slecht dat ze de pro's en contra's eens laten zien. Zo krijgt ieder van ons een duidelijker beeld bij wat zo'n splitsing inhoudt. Toch zal ik dit onderwerp altijd moeilijk blijven vinden.

Ik heb al een paar keer gemerkt dat wanneer ik iets vraag ik niet bepaald een antwoord krijg, blijkbaar leest de meerderheid de topics waar reeds is gepost niet meer, maar toch. Ik vraag me meermaals af om welke reden mensen nog trots of fier zijn op hun land, of het feit dat ze Belg zijn? Is er één reden aan te halen waarom we fier kunnen zijn op ons land of onze nationaliteit? Het enigste wat we hier verwezenlijkt hebben is een schijndemocratie, een minderheid die de meerderheid al decennialang onder de duim houdt, enorme belastingen die zonder verder uitleg versluisd worden naar het Zuiden, en dat al de hele bestaansgeschiedenis van België lang. Zoiets kan toch niet in een beschaafd, Westers, democratisch land? Mja, blijkbaar dus wel...

Citaat:
Pro's en contra's op een rijtje zetten is misschien geen slecht idee. Ik denk zelfs dat de contra's het zullen halen van de pro's. het is volledig tegen het europese idee, waar ik een voorstander van ben, om te splitsen. Bovendien denk ik dat enkel in de politiek vlamingen iets hebben tegen walen of omgekeerd. Ik ben er van overtuigd dat velen net als ik niet zitten wachten op een splitsing maar op een regering die zich bezig houdt met wat er echt toe doet. Een beetje gezond verstand kunnen die politici wel gebruiken.

Daar ben ik ook van overtuigd, ongetwijfeld zullen de contra's het halen van de pro's. Om objectiviteit, zeker wanneer het gaat om communautaire thema's, staat de VRT immers niet bekend. We kunnen nu al stellen dat de conclusie zal zijn dat België splitsen haast onuitvoerbaar is en voor alle bevolkingsgroepen nadelen met zich zal meebrengen. Uiteraard zullen er enkele punten inzitten die de Vlaams-(nationalisten) moeten sussen en een schijn van objectiviteit moeten ophouden.

Men wil de bevolking nog gauw is bang maken voor een verregaande autonomie van Vlaanderen, voordat er terug verkiezingen komen.

Overigens gaat het helemaal niet in tegen het "Europese idee". Dat gaat uit van een Europa van regio's en niet van een Europa van staten, als je het zo stelt is een onafhankelijkheid van Vlaanderen een uitvoering van een Europees "masterplan".
Met citaat antwoorden