Enkele post bekijken
Oud 5th November 2010, 14:53
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User

test om het geslacht van een foetus nog vroeger te bepalen

Artsen ontwikkelden een test waarmee ze het geslacht van een foetus kunnen achterhalen op zeven weken. De ontdekking zorgt voor heel wat ophef, het zou namelijk ouders stimuleren abortus te plegen.

99 procent
Deze techniek staat koppels drie maanden vroeger dan normaal toe het geslacht van hun toekomstig kind te ontdekken. Het gaat om een eenvoudige bloedtest bij de toekomstige mama die sporen van DNA van het ongeboren kind zoekt en 343 euro kost. De techniek schaadt het kind niet en zou 99 procent accuraat zijn. Professor Esther Guetta uit Israel ontwikkelde dit en het zou momenteel al beschikbaar zijn in enkele privéklinieken. Momenteel moeten ouders die het geslacht van hun ongeboren kind willen weten, wachten tot een echografie op ongeveer 20 weken.

Abortus?
Deze techniek veroorzaakte echter al heel wat ophef, het doet vrezen dat de test toekomstige ouders aanmoedigt abortus te plegen wanneer ze zo vroeg het geslacht weten. Activisten wijzen op problemen in landen als China en India waar ouders meisjes aborteren of dumpen. Professor Guetta roept experts op om richtlijnen te ontwerpen rond het ethische dilemma omtrent deze test. (ep)
05/11/10 12u00

bron: www.hln.be

Eigen mening:
Het is weer een stap in de wetenschap. Tegen vooruitgang in de wetenschap heb ik zeker niets. Tegen abortus heb ik ook niets. Dit is een keuze die ouders zelf maken, je kunt volgens mij ook pas van moord spreken als je geboren bent. hoewel dit een moeilijke discutie is. Als er op die manier voor wordt gegaan om enkel een jongen of meisje als kind te hebben in bepaalde landen zal men snel tot de conclusie komen dat hun kind niet aan een partner geraakt.
Met citaat antwoorden