Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th November 2010, 23:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Subsidie voor groene wagens te hoog'

'Subsidie voor groene wagens te hoog'


BRUSSEL - De fiscale korting op groene wagens verspilt handenvol overheidsgeld, dat milieugewijs beter en efficiënter kan worden ingezet.



De federale en Vlaamse overheidssubsidies voor groene wagens zijn te hoog en dat gaat ten koste van energiebesparende alternatieven die eigenlijk veel efficiënter zijn. Dat concludeert de Gentse professor milieueconomie Johan Albrecht in een studie, uitgevoerd voor de denktank Itinera.

'Groene wagens met een laag brandstofverbruik, zoals de Volkswagen BlueMotion, zijn in aanschaf duur. De overheid betaalt sinds juli 2007 een deel van die prijs in de vorm van een fiscale korting (gaande van 850 euro tot 4.540 euro, afhankelijk van het model, red.). Op die manier overhaalt ze consumenten die nog twijfelen door het hoge prijskaartje. Een mooi initiatief, maar economisch gezien allesbehalve rendabel. Pas na acht jaar, met telkens 35.000 km op de teller, is de korting terugverdiend. En dat terwijl de meeste chauffeurs slechts 15.000 km per jaar afleggen. Per vermeden liter diesel loopt de subsidiekost bijgevolg op tot zo'n 2 à 3euro, wat een veelvoud is van de marktwaarde', aldus Albrecht.

De federale overheid herziet daarom beter de maatregel. De middelen die zo vrij komen, zou Albrecht investeren in projecten die wél een verschil maken. Te beginnen met het subsidiëren van dakisolatie. 'Gemeten naar kostenefficiëntie brengt dat veel meer op dan de fiscale korting', oppert hij.

Albrecht merkt ook op dat niet iedereen kan genieten van het belastingvoordeel. Dat is volgens hem maatschappelijk onrechtvaardig.'Lage inkomens kunnen zich zelfs mét de korting geen groene wagen permitteren. Het gaat trouwens om dezelfde mensen die zich maandelijks blauw betalen aan verwarmingskosten omdat hun huis slecht geïsoleerd is.' Wie er wel profijt mee doet? 'De middenklasse en de hoge weddes. De overheid betaalt nu dus mee voor het wagenpark van diegenen die zich zelfs zonder subsidie zo'n wagen kunnen veroorloven. Dat kan niet, vind ik.'

Toch erkent Albrecht ook het nut van groene autosubsidies. Hij wijst onder meer op de 'signaalfunctie' ervan. 'Wanneer de overheid groene voertuigen fiscaal aantrekkelijk maakt, is dat een uitdrukking van haar visie op mens en maatschappij. In dit geval vestigt ze met de maatregel onze consumentenaandacht op het belang van duurzaamheid en mobiliteit.'


DS, 04-11-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden