Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th November 2010, 10:36
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Dieven betrapt, maar direct vrij

JEUGDINSTELLING

GENT - De minderjarige meisjes moesten worden vrijgelaten omdat er geen plaats was in de jeugdinstelling.

Twee jonge Romazigeuners, naar eigen zeggen zusjes van 12 en 13 jaar oud, werden afgelopen weekeinde op heterdaad betrapt terwijl zij een appartement doorzochten in de Sint-Jacobsnieuwstraat in Gent. Agenten in burger hadden gezien hoe de meisjes gewacht hadden tot de bewoner het appartement verliet om dan, gewapend met een schroevendraaier en ander inbraakmaterieel, naar binnen te dringen.

Tot grote frustratie van de politie – en die van de jeugdrechter – moesten de minderjarige boefjes noodgedwongen weer worden vrijgelaten nadat bleek dat er geen plaats meer was om hen op te sluiten. Gemeenschapsinstelling De Zande in Beernem, dat veertig plaatsen telt voor meisjes jonger dan zestien, was immers helemaal volzet.

Burgemeester Daniël Termont (SP.A) vindt het ‘godgeklaagd', zeker omdat hij vorige week nog had aangekondigd harder te zullen optreden tegen delinquente Roma in Gent.

donderdag 04 november 2010
http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=2E31OQN5



Tja, langs de ene kant begrijp ik het wel dat ze hen moeten vrijlaten: als er geen plaats is, is er geen plaats. Daar valt op die moment niet veel aan te doen.
Maar het zou niet mogen gebeuren. Men zou er echt werk van moeten maken om zo snel mogelijk nieuwe plaatsen bij te creëren, want deze situatie geeft immers een enorm slecht voorbeeld. Zo geven ze precies de indruk van "Ja, breek maar in, je bent toch direct terug vrij, want er is geen plaats om je op te sluiten!" Zo werk je het inbreken en dergelijke vrij hard in de hand. Waarom zou je het trouwens niet doen? Als je er toch niet voor gestraft wordt? (begrijp me niet verkeerd, ik keur het niet goed, ik zeg gewoon wat inbrekers zouden kunnen denken...)
Met citaat antwoorden