Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th November 2010, 04:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Nieuwe trend: BV's verhuren imago

Nieuwe trend: BV's verhuren imago


Jan Decleir, Tom Waes, Piet Goddaer: het zijn maar enkele klinkende namen die dezer dagen reclame maken voor merken als Volvo, Kinepolis en Grimbergen. 'Bedrijven kopen hun authenticiteit', zegt reclamemaker Marc Fauconnier.



Marc Fauconnier, directeur van reclamebureau Famous en al meer dan twintig jaar in het vak, spreekt van een trend: 'Cultuur en reclame groeien naar elkaar toe. Als grote artiesten zoals Jan Decleir of Piet Goddaer op een zinvolle manier iets kunnen vertellen over een product waar ze zelf achter kunnen staan, zullen ze zich wel willen lenen voor een reclamespotje.'

Is dat geen vreemde trend, op een moment dat net de Carglassmedewerkers van deze wereld het zo goed doen als authentieke vertolkers van reclameboodschappen? 'Dat is het hem net', zegt Fauconnier. 'Het bier van Grimbergen is een honderd procent commercieel product, dat niets meer met de abdij te maken heeft. Kinepolis associeer je niet meteen met de betere film, maar het bedrijf probeert met Cinémanie toch de intellectuele filmliefhebber aan te trekken. Ze kunnen geen authenticiteit tentoonspreiden en daarom kopen ze surrogaatauthenticiteit bij de BV's.'


Massage

Bij reclamebureau TBWA, dat tekende voor de Grimbergen-reclame van brouwerij Alken-Maes, stond Jan Decleir met stip op nummer één: 'Grimbergen staat voor kwaliteit en traditie en dan is het logisch dat je kiest voor de nummer één van de Vlaamse acteurs', zegt accountmanager Marko Van Dyck.

Ook voor de makers van de Volvospot was het een weloverwogen zet: 'Je kan niet zomaar voor een bekende kop kiezen', zegt Sam De Win van VVL BBDO. 'Hij moet passen bij het product en ook een meerwaarde bieden. Het wordt wel relevant als we sportieve superman Tom Waes met de nieuwste Volvo laten rijden.'

En de BV's zelf worden er natuurlijk ook niet slechter van. 'Er zal serieus wat massage gebeurd zijn, zeker bij iemand als Jan Decleir', zegt Fauconnier. 'Een BV die zijn stem leent voor een radiospotje, ontvangt daar tot 1.000 euro voor. Maar als een merk ook de persoonlijkheid van de BV gebruikt, loopt dat op tot in de duizenden euro's.'


Blog DS, 04-11-2010 (Elke Mussche)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden