Enkele post bekijken
Oud 3rd November 2010, 11:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Vind jij nu echt dat dit iets is om wetenschappelijk onderzoek naar te voeren? Ik vind dit eigenlijk een echt non-issue. Wat zou je trouwens gaan onderzoeken? Hoe vaak die kinderen later gaan uitgaan in vergelijking met anderen? En stel dat dat vaker is, so what? Of hoe veel er drugs zullen gebruiken? Zeer de vraag hoe je die link gaat hard maken.

Vanuit pedagogisch standpunt lijkt me dit zeker interessant ja. Er zijn trouwens al heel wat nuttelozere zaken onderzocht.
Uitzoeken of ze effectief vaker uitgaan is een optie, maar ik zou het dan eerder bekijken in functie van drankgebruik. Je wilt niet weten hoeveel mensen mij - wanneer ik hen vertelde dat ik geen alcohol drink - vroegenhoe ik mij dan amuseerde in het weekend (dit kan trouwens ook in de tegenwoordige tijd staan). Er heerst blijkbaar een opvatting onder de jeugd dat bij uitgaan nu eenmaal drank hoort. Misschien dat jongeren die hun eerste uitgaanservaringen zonder drank hadden, op latere leeftijd ook minder gaan drinken. Hetzelfde wat druggebruik en roken betreft.
En die link hard maken, gebeurt zoals dat bij heel wat van zulke pedagogische, psychologische of maatschappelijke onderzoeken gebeurt: met statistiek. Dat moet ik jou toch niet meer uitleggen hoop ik
D.m.v. statistiek heb je inderdaad geen 'hard' bewijs in handen, maar dat is bij niet-exacte wetenschappen toch altijd het geval? Het gaat dan vnl. om de methodologie en de grootte van de onderzoeksgroep.

Citaat:
maar ik herinner me wel dat daar toen ook heel wat 14-jarigen rondliepen. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat de situatie er ondertussen niet op verbeterd zal zijn.

Klopt, dat herinner ik me ook nog goed, maar wie zegt dat het niet net die jongeren zijn die later in de problemen geraken? Door die jongeren over een langere periode te volgen, zou je de eventuele gevolgen van op vroege leeftijd uitgaan, kunnen uitzoeken. Misschien zijn er helemaal geen gevolgen - des te beter dan natuurlijk -, maar net omdat we dat niet weten is het interessant.

Het zou me trouwens verbazen als daar nog geen onderzoeken over zijn...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden