2nd November 2010, 12:00
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind dit een dubieus artikel. Of je nu verslaafd bent aan heroïne, alcohol of sigaretten, het blijft een verslaving en dat betekent dat je zowel fysiek als psychisch afhankelijk bent van iets wat je lichaam op termijn kapot maakt. In het artikel spreekt men niet eens over medicatieverslaving, wat ook veel voorkomt en uiterst gevaarlijk is.
Reclame op sigaretten werd in het verleden afgeschaft, maar hoe kan het dan dat dit voor alcohol en geneesmiddelen wel getolereerd wordt? In de media wordt het dikwijls nog aangeprezen door bekende en goed uitziende personen.
Verder moet men een kat een kat noemen. Zolang de kassa rinkelt, blijft men ogen dichtknijpen. Het programma "Volt" op Eén laat soms testpersonen anoniem op pad gaan om het verkoopgedrag van winkeliers na te gaan. In een test, waarbij kinderen (je zag goed dat het kinderen waren beneden de 16 jaar) op pad werden gestuurd om alcohol te kopen, ging alles zeer vlot. Winkeliers, noch cafébazen hadden blijkbaar een geweten dat knaagde. Zelfs de zwaardere bieren werden zonder verpinken gepresenteerd. Idem dito met sigaretten. Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat er steeds achterpoortjes te vinden zijn. Ze kunnen oudere personene inschakelen om toch aan hun waar te komen, maar zo wordt het alleszins moeilijker.
Hoe kan de overheid in alle laksheid aanzien dat geen enkele discotheek nog drugvrij is? Zelf woon ik in de buurt van La Rocca. Wanneer je daar op maandagmorgen voorbijrijdt, dan zie je daar mensen in halfnaakte toestand buiten komen (ook wanneer het buiten -10°C is). Zij voelen zelfs niet meer dat het koud is. Sommigen durven plots voor je auto springen. Het valt mij steeds op dat er auto's op de weg geparkeerd zijn met een Franse of Nederlandse nummerplaat. Twee keer raden wat deze personen hier komen doen. Dansen?
Ik vrees het ergste voor de toekomst. Er zullen ontwenningsklinieken te weinig zijn wanneer er niet serieus wordt ingegrepen.
|