Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte.Smekens
Hier zou ik, zoals ik al zei, liever concrete hulpverlening zien dan overdreven emotionele shows waarbij men laat zien “hoe erg het allemaal wel is”, maar waarbij de essentie, namelijk een nood aan hulp, naar mijn gevoel soms verloren gaat in het overaanbod aan bekende sterren.
|
Ik ben het met dit deel niet helemaal eens Charlotte. Volgens mij raakt het mensen (nog) harder als men, zoals je het net zei de emotionele shows gaat voeren. Mensen kunnen zo ook nog beelden zien en commentaren over hoe de mensen ter plekke zich zouden voelen en zo kunnen wij ons ook beter in hun plaats stellen. Het nieuws probeert altijd wel duidelijk te maken hoe erg het is en dat het een echte ramp is, maar die shows kunnen mensen volgens mij nog net iets persoonlijker raken.
Over het overaanbod aan bekende sterren, ben ik het gedeeltelijk met je eens. Het gaat inderdaad over 'de gewone mensen' die zo'n enorme ramp meemaken en hun geplande toekomst/spaarcentjes hieraan zien verdwijnen. De bekende mensen vind ik soms ook een beetje teveel van het goede. Tegelijkertijd, krijgen mensen wel iets terug als ze de gedupeerden helpen door bijvoorbeeld een CD (geef een teken, hallelujah...) te kopen en dat kan sommige mensen misschien net dat zetje geven om toch te steunen. Sommige mensen worden misschien sneller overhaald door te zien dat hun idool de gedupeerden ook steunt, het kan alleen maar helpen. Maar zoals ik al zei, vind het soms wel teveel van het goede
Om verder te gaan met de oplossingen, er zijn inderdaad gebieden op aarde die steevast veel meer kans hebben om slachtoffer te zijn/worden van een ramp. Als je nu net op een plaats woont waar aardplaten over/naast elkaar schuiven, heb je al veel meer kans op en ramp.
Ik was aan het denken aan een systeem zoals onze sociale zekerheid, maar dan op gebied van heel de wereld. Als elk land vanaf nu op een bepaalde manier steun kan bieden aan de landen die nog getroffen moeten worden (wat wij ook altijd kunnen zijn), kunnen we hiervan producten produceren en die op een plaats(en) stockeren waar de kans op een ramp klein is. Indien er dan iets gebeurt, kunnen deze materialen meteen verstuurd worden, zonder dat we nog moeten beginnen met producten 'te gaan zoeken'.
Het is mij trouwens al opgevallen dat , des te meer rampen er gebeuren, des te minder mensen nog gemotiveerd zijn om te steunen.