"Dit draagt de stempel van Al Qaeda"[/U]
za 30/10/2010 - 16:32
Janet Napolitano, de Amerikaanse minister van Binnenlandse Veiligheid, zegt dat het onderzoek naar de verdachte pakketten in de richting van Al Qaeda wijst. De Britse minister van Binnenlandse Zaken Theresa May zegt dat het bompakket een vliegtuig had kunnen neerhalen. Op de luchthaven in Jemen zijn ondertussen nog eens 26 verdachte pakjes gevonden.
In de Verenigde Staten zijn twee terreuraanslagen verijdeld. Op vrachtvliegtuigen vanuit Jemen zijn gisterenavond verdachte pakjes onderschept. Het was aanvankelijk niet duidelijk of het effectief om explosieven ging, maar dat blijkt wel degelijk het geval. Het zou gaan om pentriet. In Jemen heeft de politie vandaag op de luchthaven nog eens 26 verdachte pakketjes ontdekt. Er zijn ook enkele werknemers van de luchthaven gearresteerd.
"We blijven de pakjes onderzoeken", zegt de Amerikaanse minister Napolitano over de pakjes die gisteren werden gevonden. "Maar dit draagt de stempel, de vingerafdruk van Al Qaeda op het Arabische Schiereiland. We weten dat zij er alles aan doen om ons veiligheidssysteem te testen", zegt Napolitano.
Een van de pakjes werd in Groot-Brittannië ontdekt op een vliegtuig dat uit Jemen kwam en naar de VS zou vliegen. Theresa May, minister van Binnenlandse Zaken, zegt dat het bompakket wel degelijk een vliegtuig kon doen ontploffen. Ook de politie van Dubai, waar ook een pakje werd gevonden op het vliegtuig, zegt dat de bom operationeel was.
Amerikaans president Barack Obama heeft ondertussen al getelefoneerd over de terreurdreiging met de Saudische koning Abdullah en met de Britse premier David Cameron.
De Jemenitische autoriteiten laten intussen weten dat er een verdachte is aangehouden. Het zou gaan om een vrouw die verdachte pakketten had verstuurd. Ze is aangehouden in de hoofdstad Sanaa.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu.../101030_Terreur
Eigen mening
Tegenwoordig worden er precies steeds meer aanslagen voorbereid. En steeds denken ze dat het Al Qaeda is. Ok, ik geef toe dat zij al meerdere aanslagen hebben willen plegen, maar steeds denken de mensen dat het Al Qaeda is. Er zijn nog meerdere terroristische organisaties zoals bijvoorbeeld het IRA( Irish Republican Army) en het ETA( Euskadi Ta Askatasuna of Baskenland en Vrijheid). Dit zijn natuurlijk de meest bekende. Er zijn er honderden andere. En al die andere hadden deze bovenvermelde aanslagen kunnen plegen. Of willen plegen, want ze zijn mislukt.
Maar laten we ervan uitgaan dat deze werkelijk van Al Qaeda zijn. Ik denk dan dat ze er weinig tegen zullen kunnen doen want ze zullen niemand te pakken krijgen. En als ze wel iemand te pakken krijgen dan zal deze persoon direct worden vervangen door een nieuwe persoon. Zelfs al is het een topman. Er zijn veel jongeren die gemakkelijk kunnen worden beïnvloed om zo de ideologieën van deze organisaties te volgen. Ik heb een tijdje geleden gelezen dat er in Israël, of Irak, enorm veel aanslagen werden gepleegd gewoon door familieleden. En dit gewoon omdat de terroristische organisaties er geld voor gaven zodat de nabestaande een aangenamer leven konden leiden.
Dus naar mijn mening zal er nooit een oplossing gevonden worden in verband met de aanslagen. Er zal steeds door deze organisaties gespeurd worden naar vers bloed. En ik denk dat er steeds vaker aanslagen zullen worden gepleegd en dat meer en meer op onvoorziene plaatsen of landen. En niet alleen nog maar in de VS of Engeland, maar ook bijvoorbeeld in de Benelux. We zullen zien wat de toekomst brengt...