Tsunami Indonesië eist al 408 levens, vulkaan barst weer uit
Afgelopen maandag werd Indonesië getroffen door een dodelijke tsunami. Er zijn nu al meer dan 400 dodelijke slachtoffers geteld. Ongeveer 303 anderen zijn nog steeds vermist. Tot overmaat van rampt heeft de vulkaan Merapi vrijdag opnieuw hete as en lava gespuwd.
De getroffen eilanden zijn moeilijk bereikbaar, waardoor de reddingsoperaties moeilijk verlopen. Verschillende vissersdorpen werden van de kaart geveegd door golven van meer dan drie meter hoog.
Er zijn nu al 408 doden, maar volgens een overheidsverantwoordelijke kan de dodentol nog verder oplopen tot 500. "Het is waarschijnlijk dat twee derde van de vermiste personen overleden zijn", zo luidt het.
De Indonesische president Susilo Bambang Yudhoyono bracht afgelopen donderdag een bezoek aan de getroffen gebieden. Bijna 13.000 mensen verblijven momenteel in tijdelijke kampen nadat hun huizen vernield werden door de tsunami.
Merapi
De natuur houdt deze week lelijk huis in Indonesië, want vrijdag is de vulkaan Merapi opnieuw uitgebarsten. Drie dagen na de dodelijke uitbarsting van dinsdag, waarbij 34 mensen omkwamen, heeft de vulkaan opnieuw hete as en lava gespuwd. Voorlopig is er geen informatie over enige gewonden.
Dorpelingen die het bevel negeerden om in de noodkampen te blijven en die naar hun velden trokken om te werken, konden ontkomen aan de hete assen van de vulkaan.
bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...400-levens.aspx (geraadpleegd op 29/10/2010)
eigen mening:
Ik geef haar volledig gelijk! De mensheid moet dringend een andere mentaliteit in acht nemen want zo kan het echt niet meer verder. Hieraan zie je hoe machteloos wij zijn tegenover de natuur. De natuur is veel krachtiger dan de mensheid en ik geloof dat als we ons best doen we de natuur toch kunnen onderdrukken. Zodat dit minder zou voorkomen in de toekomt!
De opwarming van de aarde is nu eenmaal een feit en daar moet verandering in komen. Ik denk dat dit het zoveelste teken is! Dus het is nu of nooit.
Maar boven dit alles hoop ik dat andere landen Indonesië zullen helpen. Want vannacht hebben ze ook nog eens een vulkaanuitbarsting te verduren gekregen. Dit is zeer erg en dat zal veel mensen het leven kosten. Ik hoop dat de mensen in Indonesië snel hun oude leven op kunnen nemen maar dat zal helaas niet makkelijk zijn.