29th October 2010, 13:13
|
Tine Keersmaekers
|
|
|
|
Het werd hoog tijd dat WWF aan de alarmbel trok. Tijgers komen nu nog maar in 7% van hun vroegere leefgebieden voor, is het dan al niet 5 voor 12?
Ik persoonlijk vind tijgers (en andere katachtigen) prachtige dieren en zou het vreselijk vinden als er over 12 jaar (misschien hebben ze hierin een beetje overdreven) geen grote katten meer zouden rondlopen. Moet ik dan later tegen mijn (klein)kinderen zeggen: mijn lievelingsdier was een tijger, maar die zijn nu uitgestorven, net als de dinosauriërs...?
In china gebruiken ze alles van een tijger als geneeskrachtig middel, hiervoor sterven heel veel dieren en dit zou echt niet mogen. Het stropen van tijgers vormt het grootste probleem. Maar ook de ontginning van het oerwoud is een probleem; tijgers houden zich schuil in dicht oerwoud en dit gebied wordt als maar kleiner. Ik vind het heel goed dat volgende maand de 13 landen met in het wild levende tijgers samen gaan komen om een oplossing te zoeken. Hopelijk treffen zij wel degelijk strengere maatregelen tegenover stropen e.a. en kunnen ze zo het leefgebied van deze dieren beter beschermen.
Raauwr.
Tine Keersmaekers
|