28th October 2010, 11:15
|
[Joëlle]
|
|
|
|
Anne heeft gelijk als ze zegt dat de leerplannen niet genegeerd moeten worden en dat ze die leerstof nodig hebben voor later. Wat ik shockerender vind is dat zo’n dingen effectief nog gebeuren. Allereerst leven deze kinderen in België, waar die praktijken toch al lang in het verleden liggen.
Ook vraag ik mij af wat de leerkrachten (en de ouders) denken hiermee te bereiken. Deze kinderen leven in de echte wereld, en hoewel ze waarschijnlijk zo hard mogelijk afgeschermd worden, zullen ze heus wel koppeltjes zien lopen, mensen zien kussen, schaars geklede jonge meisjes zien, het nodige geweld op straat tegenkomen, lastig worden gevallen door jongens…. Het blijft tenslotte Antwerpen. Daarover mogen ze waarschijnlijk niets vragen en blijven ze met een hoop vragen zitten waarop ze geen antwoord vinden. Dat is pas rampzalig en slecht voor de ontwikkeling van jongeren.
Zelfs als de ouders en school er in slagen deze kinderen volledig af te schermen, dan zullen ze gewoon wereldvreemd worden en gaan ze het erg moeilijk hebben om te gaan werken in een gemengde samenleving, waarin hun regels en alles wat ze geleerd hebben, niet meer gelden.
|