Meer Amerikanen verkiezen het risico om beschoten en opgeblazen te worden in Afghanistan dan voor Disney te werken. Dat blijkt uit een studie naar favoriete werkplekken in de VS, waarbij de entertainmentreus veel lager scoort dan het leger.
Ondanks de toenemende dodentol in Afghanistan, waar duizenden soldaten ingezet worden, het bloedvergieten in Irak en de relatief lage lonen, zien veel Amerikanen de US Army nog steeds als een goede werkgever. Dat blijkt uit een studie van de jobsite CareerBliss.com, die verschillende onafhankelijke onderzoeken gebruikte waarbij loon, werk-gezinsbalans en groeimogelijkheden werden geëvalueerd. Verschillende legeronderdelen bevolken de toptien van werkgevers, het leger in het algemeen bekleedt de elfde stek.
Disney pas op 41
Disney scoort verrassend genoeg een pak slechter dan het Amerikaans leger. De zelfverklaarde 'meest gelukkige plek op Aarde' en werkgever van meer dan 100.000 mensen wereldwijd, kwam slechts op een weinig benijdenswaardige 41ste plek in het overzicht. Werknemers lieten zich al geregeld negatief uit over de werkomstandigheden bij Disney, en stelden dat het Amerikaanse bedrijf te veel gedreven wordt door winstbejag.
Wellicht minder verrassend is dat internetgigant Google de lijst van beste werkgevers aanvoert. Maar op het vlak van carričremogelijkheden moet ook Google het leger laten voorgaan, zegt de studie.
Bradley Brummel, psychologieprof aan de University van Tulsa, in de Amerikaanse staat Oklahoma, legt uit waarom soldaten zulke gelukkige werknemers zijn. "Er zijn weliswaar bepaalde problemen voor mensen die hun land dienen, waaronder de mogelijkheid dat je naar een oolog moet", zegt hij in The Christian Science Monitor. "Toch biedt het leger veel factoren die cruciaal zijn voor geluk op het werk, waaronder het gevoel dat je iets wezenlijks bijdraagt aan de wereld, echte vriendschap met collega's en de mogelijkheid om je vaardigheden te ontwikkelen."
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...estrijden.dhtml
Eigen mening: Uit het artikel blijkt dat veel mensen in dienst gaan bij het leger omwille van het sociale aspect. Daarom plaatste ik het artikel onder de categorie sociaal-economisch.
Toen ik het artikel las was ik verbaasd. Dat er veel mensen zijn die liever hun leven riskeren dan voor Disney te werken, wist ik niet. Ik had altijd een negatief beeld over werken voor het leger. Disney daarentegen leek me een leuke werkgever. Nu ik het artikel heb gelezen denk ik hier toch wel anders over.