27th October 2010, 15:34
|
Registered User
|
|
|
|
Ik neem zelf enorm vaak de bus en heb dus ook zelf een buzzypas. Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat het niet betalen bij reizigers voor een deel ook aan de mentaliteit van de buschauffeurs ligt.
Als er controle is op een bepaalde dag zal ongeveer 3/4 van de chauffeurs dit melden bij het opstappen van de bus. Als er dan mensen zijn die niet betaald hebben en juist omdat het wordt aangekondigd terug naar voor komen om alsnog te betalen, worden zij met een glimlach behandeld. Op deze manier zullen veel reizigers er ook vanuit gaan dat betalen alleen nodig is als de chauffeur het zegt.
Ook heb ik al regelmatig de uitspraak "mij kan het niet schelen of je betaald, ik krijg toch mijn loon" gehoord. Ik vind dit zeker geen houding die past bij een medewerker van De Lijn. Uitspraken als deze werken zeker niet motiverend om te betalen.
Desondanks vind ik uiteraard dat het niet meer als normaal is dat je betaald als je het openbaar vervoer gebruikt.
Hulpmiddelen als vooraan instappen zijn inderdaad een stap in de goede richting maar een positievere houding van de chauffeurs zou ook wonderen kunnen doen.
|