Enkele post bekijken
Oud 27th October 2010, 15:14
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User

N-VA wil asielbeleid strenger maken

© Belga

De N-VA dient donderdag een aantal wetsvoorstellen voor een strenger asielbeleid in de Kamer in. Ze beogen onder meer de invoering van een versnelde procedure voor 'kansloze' asielaanvragen.

De N-VA wijst erop dat Fedasil, het federaal agenstchap voor de opvang van asielzoekers, zesduizend plaatsen te kort heeft en dat het aantal asielaanvragen in september en oktober rond de tweeduizend schommelt.

Volgens de partij kan de overheid die veel grotere instroom onmogelijk opvangen met extra personeel en extra opvangplaatsen alleen. Daarvoor zijn volgens haar structurele maatregelen nodig.

Zo wil de N-VA een versnelde procedure voor asielzoekers die uit 'veilige' landen komen, die tegenwerken bij de vaststelling van hun identiteit, geen asielrelaas hebben of frauduleuze documenten gebruiken. Zij krijgen wel een onderzoek, maar dat wordt snel afgerond. De N-VA wil dat de beslissing binnen de twee weken valt.

Daarnaast wil de partij alleen hulp en opvang voor wie het echt nodig heeft. De N-VA bedoelt daarmee de bona fide kandidaat-vluchtelingen uit onveilige landen gedurende hun eerste procedure. Op die manier kan tot de helft van de opvangplekken vrijgemaakt worden, aldus de partij.

http://knack.rnews.be/
Eigen mening:
Ik vind dat het al vele jaren stroef loopt op het vlak van asiel. De procedures duren gewoon veel te lang. Dit is zowel voor ons land, als voor de personen die asiel aanvragen zeer negatief. België kan niet iedereen onderdak bieden, maar als je de mensen heel lang laat wachten op een beslissing, wordt het voor hen ook maar des te moeilijker om terug te keren naar hun vaderland. Tegen die tijd dat er een beslissing valt, zijn ze misschien al geïntegreerd en moeten ze misschien terug.
Ik vind het een goed idee dat ze het sneller willen laten verlopen. Ik begrijp wel vele mensen die naar hier vluchten voor een "beter leven". Ik heb te doen met deze mensen, maar ze moeten ook begrijpen dat ons kleine Belgiëlandje niet iedereen kan opvangen.
Met citaat antwoorden