27th October 2010, 11:56
|
Registered User
|
|
|
|
Jongeren die van school gaan zonder eerst een diploma te behalen, komen in de meeste gevallen in de werkloosheid terecht. De VDAB zal in het beste geval deze mensen begeleiden. Wanneer ze geen zicht hebben op werk, zal men op termijn de werkloze verplichten een cursus te volgen voor een knelpuntenberoep.
Ik stel mij de vraag of het dan niet beter is op school zelf een keuze te kunnen maken met het oog op een job die men graag zou willen doen en om dan ook zijn best te doen.
Zoals ik al eerder schreef blijft voor mijn part maar een oplossing, nl. iedereen verplichten een diploma te behalen vooraleer men de school mag verlaten. Het zal iedereen - ook diegenen die liever thuis zouden blijven - motiveren om te studeren. Nu zitten sommige jongeren hun "broek te slijten" op de schoolbanken en meer en meer leerlingen maken van spijbelen een nationale sport. We moeten hen voorbereiden op de maatschappij waarin ze later zullen terecht komen en waar deze attitude niet zal geapprecieerd worden. Zonder inspanningen te leveren kom je er niet en iedereen moet al eens iets doen wat hij/zij niet zo leuk vindt.
|